Aktse – vid porten till Sarek

Med Sareks nationalpark alldeles in på knuten ligger det vackra fjällhemmanet Aktse.
I början av 1800-talet grundades hemmanet Aktse av Petter Amundson Läntha och har fram till 1945 varit i familjens ägo. Då köpte Naturskyddsföreningen halva fjällhemmanet. Hemmanet omfattar ängen vid husen, stora skogsarealer mellan Sarek och Sitoälven samt Rapaälvens delta i sjön Laidaure.
På femtiotalet byggdes föreningens stuga på ängen. Sedan dess har våra medlemmar kunnat övernatta i stugan.

Aktsestugan i norrsken med Skierfe i bakgrunden Foto: Mats Lindberg

Medlemsförmån: Hyr Aktsestugan!
Som medlem i Naturskyddsföreningen kan du hyra vår egen stuga i Aktse. Under vår, vinter och höst kan du boka valfritt antal dagar. Under sommaren, från efter midsommar till slutet av augusti bokas i första hand hela veckor. OBS! Ingen uthyrning från mitten av maj och fram till och med mitten av juni p g a snösmältning och stora vattenflöden, samt tid för reparationsarbeten och underhåll.

Foto: Christer Idesam

Du kommer till Aktse med bil/taxi till Sitoälvsbron, en mils promenad och sedan båtskjuts över Laitaure, eller efter vandring längs Kungsleden från Saltoluokta eller Kvikkjokk.
Stugan innehåller två rum med sammanlagt 6 bäddar samt en smal extrabädd i kökssoffan. Det finns ingen el. Uppvärmning sker med kaminer. Matlagning sker på ett gasolkök som finns i det större rummet. Kompletta husgeråd för självhushåll finns i stugan.

Slåtter i Aktse
Naturskyddsföreningen i Jokkmokk ordnar varje år slåtter på Naturskyddsföreningens ägor i Aktse för att hålla ängen öppen. Det behövs mycket folk för att klara av detta, varför vi välkomnar alla som vill hjälpa till! Slåttern utförs första helgen i augusti. I år 2019, hålls slåttern 1-4 augusti men man behöver inte delta alla dagar.
Mer information om slåttern i Aktse hittar du här eller genom att kontakta Markus Lidström via uppgifter nedan.

Hyrestider och priser
Under perioden vecka 25–35 hyrs stugan ut veckovis. Pris: 3500:-/vecka. Under månaderna september, t.o.m. maj hyrs stugan ut för 500:- per natt.
Under snösmältningen i maj och fram till midsommar sker ingen uthyrning på grund av höga vattenflöden och att det är svårt att ta sig fram i terrängen. Under midvintern är det för mörkt och kallt att vara där och dessutom svårt att ta sig dit. Bästa tiden att vara i Aktse är från mars till i början av maj och från mitten av juli och fram till mitten av september ungefär, men det varierar naturligtvis från år till år med snömängder respektive myggrikedom m.m.

Mer om boendet och Sarek hittar du i följande dokument: Aktse

Kontaktperson:
Markus Lidström