24/4: Digitalt årsmöte 2022

Som tidigare annonserat blir Naturskyddsföreningen i Norrbottens länsstämma digital i år igen. Söndagen den 24 april med start kl 09.00 så hoppas vi att vi ses i Zoom. På länsstämman har du som medlem yttrande- och förslagsrätt. Din lokala krets (14 kretsar i Norrbotten) kan var och en välja fyra ombud som dessutom har rösträtt på länsstämman och alla medlemmar är välkomna att delta!

ÅRSSTÄMMAN
24 april 2022

Säkra demokratin och utvecklingen genom att delta i den digitala årsstämman 2022!

Tid: Söndagen den 24 april 2022 kl. 09.00
Plats: Digitalt via Zoom. Länk till årsmötet anges vid anmälan.
Program: Detaljerat program för hela länsstämmohelgen hittar du nedan. Med förbehåll för eventuella ändringar.
Anmälan: Länk för anmälan via Zoom hittar du här.

LADDA NER OCH/ELLER LÄS ÅRSBERÄTTELSE OCH VERKSAMHETSPLAN HÄR.

Valberedningens förslag till länsstämman

LÄNSSTÄMMOVECKANS FÖRELÄSNINGAR
med tema
”Urfolk, klimat och biologisk mångfald”
19-23 april 2022

Samtliga event är digitala.
Anmälan till veckans arrangemang gör du via länken i vardera föreläsning. Länk får du i samband med anmälan och ni släpps in 5 minuter innan angiven starttid.
Glöm inte att även anmäla dig till årsstämman!

Vilda, ätliga växter i norr  – till mat, krydda och annan nytta
Tisdagen den 19 april kl 12.00

Eva Gunnare, Sápmi’s stolthet och matkreatör samt grundare av Essense of Lapland, berättar mer om naturens skafferi och hur just du kan vara en del av det ekologiska landskapet i harmoni. Att nyttja men inte utnyttja.
Foto: Eva Gunnare, Essense of Lapland, www.eolapland.se

A Human – Wildlife conflict
Tisdagen den 19 april kl 18.30

Marcus Westberg berättar, visar bilder och reflekterar över liknelser bland Kenyas Masaii Mara och deras förhållande till lokala rovdjur, däribland Panthera leo, mer känd som lejon.
Foto: Marcus Westberg

Greenpeace
Onsdagen den 20 april kl 12.00

Karolina Carlsson, koordinator och Anna-Lena Lohaus, kampanjledare på Greenpeace berättar mer om hur organisationen Greenpeace arbetat tillsammans med Muonio sameby för att ställa krav på statliga skogsbolaget Sveaskog. Föreläsningen fokuserar särskilt på elementen fredlig civil olydnad, kartverktyg och styrkan i samarbete.
Foto: Greenpeace

Samiska kulturspår i naturen
Onsdagen den 20 april kl 13.30

Mikael Jakobsson, antikvarije, vid Skogs och Samemuseet i Lycksele berättar mer om vilka samiska kulturspår som finns i naturen.
Foto: Skogs och samemuseet i Lycksele

Du kan tyvärr inte titta på den här föreläsningen i efterhand.

Eventet finns även på Facebook så att du kan bjuda in och dela till andra.

Inventeringskurser för barn och unga i gammelskog
Onsdagen den 20 april kl 15.00

Mollie Lannebo, projektledare och ordförande för Fältbiologerna i Norrbotten, berättar om sommarens inventeringsprojekt riktar till barn och unga.
Foto: Mollie Lannebo

Du kan titta på föreläsningen i efterhand genom att klicka här.

Solidarity in decolonization: Indigenous-Environmentalist alliance and the struggle against clearcutting in Sápmi
Onsdagen den 20 april kl 18.30

Helena Eriksson har ägnat sina forskningsstudier åt att undersöka hur man kan bygga solidaritet i sociala rörelser i sammahang där koloniala strukturer finns närvarande. Utmanar eller reproducerar allianserna en kolonial maktojämlikhet?
Foto: Marcus Westberg

Du kan titta på föreläsningen i efterhand genom att klicka här och ange lösenord: j6JH5Q!5

Vatten i Sápmi: så påverkas vattenmiljön av vattenkraft och gruvor
Torsdagen den 21 april kl 10.00

Utbyggnaden av vattenkraften i Sápmi under de senaste hundra åren har inneburit omfattande ingrepp i miljön och påverkat renskötsel och fiskemöjligheter mycket negativt. Exploatering av nya områden för gruvor sker oftast i konflikt med samisk kultur och renskötsel, samtidigt som gruvbrytningen innebär allvarliga hot mot naturvärden och vattenmiljö. I detta seminarium diskuterar vi tillsammans med Mia Svedäng, sakkunnig från Naturskyddsföreningens rikskansli, hur den pågående omprövningen av vattenkraften och några aktuella gruvprojekt kan komma att påverka vattenmiljön i Sápmi och hur vi kan engagera oss i dessa frågor.
Foto: Mia Svedäng

Du kan tyvärr inte titta på den här föreläsningen i efterhand.

Når Norrbotten miljömålen?
Torsdagen den 21 april kl 12.00

Jörgen Nalisvaara, miljösamordnare vid Länsstyrelsen i Norrbotten, berättar mer om Norrbottens län och miljömålen. Når vi de? Vad är effekterna av resultaten? Hur ser framtiden ut?

Du kan titta på föreläsningen i efterhand genom att klicka här.

INSTÄLLT! Skydda Skogen: urfolk, klimat och biologisk mångfald.
Torsdagen den 21 april kl 14.00

Lina Burnelius, projektledare och internationell koordinator, berättar om Skydda Skogens arbetet för urfolk, klimat och den biologisk mångfald.
Foto: Dan Jåma

Naturskyddsföreningens skogsarbete
Torsdagen den 21 april kl 18.00

Louise Karlberg, avdelningschef Skog och jordbruk, Maria Rydlund, sakkunnig tropisk skog rikskansliet och Amanda Svanborg, verksamhetsutvecklare på mobiliseringsavdelningen, berättar mer om föreningens nationella och internationella skogsarbete. Louise kommer att gå igenom skogsrapporten ”Låt skogen leva” och hur omställningen till ett naturnära skogsbruka kan och bör se ut. Maria kommer att berätta mer om föreningens internationella skogsarbete och hur du som konsument kan skapa skillnad och Amanda kommer att berättta hur du som medlem kan vara med och göra en insats genom skogskampanjen Låt skogen leva!
Du kan också redan nu gå med i det nationella skogsnärverket här och det globala nätverket här.
Foto: Bruna Prado/Getty Images

INSTÄLLT! Hur kan du engagera dig i Naturskyddsföreningen i Norrbottens arbete?
Fredagen den 22 april kl 12.00

Vad gör Naturskyddsföreningen i Norrbotten? Hur kan du vara med och påverka? Vad ska vi jobba med i framtiden? Det och mycket mer från styrelsen, kansliet och andra aktiva inom föreningen. Du kan redan nu anmäla dig till Naturskyddsföreningen i Norrbottens skogsnätverk här.
Foto: Region Norrbotten

MED FÖRBEHÅLL FÖR EVENTUELLA ÄNDRINGAR.
Samtliga av våra arrangemang sker i samarbete med Studiefrämjandet Norrbotten.