Boliden fick nej om Laver igen

Nedlagda gruvan i Laver

Regeringen fattade ett beslut om nej den 22 december 2020 till företaget Boliden Mineral ABs ansökan om att starta Lavergruvan. Detta skedde efter att både Länsstyrelsen i Norrbottens län och Bergstaten sagt nej. Företaget överklagade regeringens beslut till Högsta förvaltningsdomstolen, men i en dom daterad 20 juni 2022 beslutade domstolen att regeringens beslut ligger fast.
Knäckfrågan i sammanhanget var att Boliden inte ansåg att ett så kallat Natura2000-tillstånd skulle behövas innan företaget satte igång med arbetet.
Naturskyddsföreningen i Älvsbyn och Miljögruppen Pite Älvdal har arbetat mot den planerade gruvan under flera års tid, så domslutet från Högsta förvaltningsdomstolen lär välkomnas av många.

Läs mer här:
Beslutet hos Högsta förvaltningsdomstolen
Naturskyddsföreningen i Älvsbyns sida om Laver
SVT Nyheter om domstolens beslut

Inom Naturskyddsföreningen i Norrbottens län finns en gruvgrupp som bl.a. arbetar med Laver. Ta kontakt med gruvgruppen för information och mer aktivt engagemang i gruvfrågan. Du hittar gruvgruppens kontaktuppgifter här.