Kampen om Rävdalen som började 2015…

Naturreservatet Rävdalen, Gällivare kommun.

Den 7 februari 2023 meddelade Naturvårdsverket att fler fjällnaturskogar får ett långsiktigt skydd genom en ny överrenskommelse, däribland Rävdalen i Gällivare kommun. Pantertanternas 8 år långa kamp mot avverkningen i Rävdalen över. ”Ett digert arbete med många möten och skrivelser”, säger Maj Aspebo som tillsammans med Vivi Eriksson och Anita Feldenius som de senaste 8 åren har vigt sitt liv till att skydda Rävdalen mot Sveaskogs avverkningsplaner.

Våran kamp började med att Sveaskog aviserade avverkningar i det aktuella området, som är ett samhällsnära rekreationsområde, och där vi vandrat i åratal. Vi som startade detta hade ingen större kunskap i hur vi skulle gå tillväga. Vi samlade namnunderskrifter, både manuella och digitala listor, säger Maj Aspebo.

En Facebookgrupp för att skydda skogen skapades och första kontakten med markägaren togs. Vi begärde att Sveaskog skulle vänta med avverkningen i minst 1 år, vilket de accepterade. Vi startade en arbetsgrupp som tog namnet Pantertanterna. Vi höll föredrag om Rävdalen, hade en utställning på Gällivare museum under 3 månader, för att inte nämna alla utspel i media. Vi inventerade, hade socialt samråd med Sveaskog som sedan efterföljdes av en FCS anmälning på grund av deras hantering av ärendet.

Sommaren 2017 besökte Forskningsresan området för att tillsammans med Pantertanterna göra en än mer gedigen naturvärdesinventering. Det slutade med att totalt ca 90 fridlysta och rödlistade arter hittades, däribland många signalarter så som bombmurklan. Här fotad av Mats Karström.

Mats Karström i Jokkmokk är en av dem som ofta hjälpt Pantertanterna i Gällivare att artinventera Rävdalen. Det är han som fotat den här bombmurklan som var en av de fridlysta arter som de hittat där.

Utöver Forskningsresan har gruppen fått stöd av några av landets bästa inventerare, bland annat Per-Erik Mukka, Mats Karström, David Tverling, Helena Björnström m.fl. Även Naturskyddsföreningen i Norrbotten har, tillsammans med andra miljöorganisationer, agerat för skogen.

Detta har varit ett dialogernas mästerskap. Naturskyddsföreningen i Norrbotten har varit en grundpelare i vårt arbete, stödet har varit viktigt. Kunskapen vi bär med oss med stolthet.

Även Gällivares samtliga politiska partier har stöttat gruppens arbete genom skrivelser och kommunen har i dialog med Länsstyrelsen arbetat för att området ska bli ett samhällsnära rekreationsområde. Tillsammans kan vi uträtta underverk, vilket vi Pantertanter visat, och vi är både stolta och starka kämpar för skogen.

Denna tid för fem år sedan prisades Vivi Eriksson, Maj Aspebo och Anita Feldenius för sitt arbete med skogen i Koskullskulle. Kampen för att stoppa avvverkningar i Rävdalen har pågått sedan 2015. Nu i april gick de i mål, som vinnare. "Jag grinade och skrattade om vartannat!" berättar Maj Aspebo. Foto: SVT Se inslag genom att klicka här.

Dagens aggressiva skogsbruk innebär ett ökat klimathot där skapandet av monokulturer innebär en ökad artförlust. Varken Sverige eller Norrbotten når sina mijlö- och klimatmål på långa vägar. Vi har inte råd att förlora mer skog, försura fler vattendrag eller missgynna fler arter. Vi måste skydda det som finns kvar för att säkra den biologiska mångfaldens framtid.

Plantagerna blir fler och de äldre skogarna försvinner. Vad kan den lilla samhällsmedborgaren göra? undrar Maj. Nästan som om hon inte förstår sitt eget och Pantertanternas storhet…

Men deras idogna arbete har inte gått förbi ouppmärksammat. De har under åren blivit prisade med Gällivare kommuns miljöstipendium 2017, Naturskyddsföreningen i Norrbottens Naturskyddspris 2018, ”Årets Kullebo 2019” och utöver detta stod Maj Aspebo som en finalisterna till ”Årets volontär 2021”. Något vi på Naturskyddsföreningen i Norrbotten är lite extra stolta över då Maj faktiskt är en av föreningens starkaste ideella kraft och våran egen stolthet. Så vi säger stort grattis till Pantertanterna men framförallt stort grattis till kommande generationer som får möjligheten att fortsätta vandra i denna magiska fjällnaturskog som den faktiskt är.

Tillsammans är vi starka!