Nu nalkas julen och slutet på året…

…och vi ser fram emot ett nytt år med många aktiviteter, fler medlemmar och framgångar för Naturskyddsföreningen i Norrbotten!

Detta mitt första år som ordförande i länsförbundet har i mångt och mycket varit en läroperiod. Jag har tagit del av allt arbete som bedrivs inom områden som till exempel skogen, gruvor, vindkraft, klimat och Fältbiologerna. Många eldsjälar har inventerat skog som hotas av avverkning och i många fall har vi också lyckats stoppa anmälda avverkningar. Vi har framfört våra synpunkter på exploatering av gruvor och etablering av nya vindkraftsparker. I tider där bränslet blir dyrare, elpriserna fortsätter stiga och matkostnaderna skjuter i höjden är det viktigare än någonsin att ta ställning för klimatet och miljön.

Vi står inför stora förändringar – miljardinvesteringar, den gröna industriboomen och samhällsomvandlingen i Norrbotten ställer stora krav, inte minst på lokalsamhället. Om vi ska kunna rädda klimatet måste vi agera nu om vi människor ska kunna bo, leva och verka i regionen. Industrin är de som släpper ut mest koldioxid och visionen är att de ska bli ”grönare”. Över tusen miljarder ska investeras – det innebär också stora utmaningar för oss, det krävs snabba, gemensamma och resoluta åtgärder om vi ska kunna uppnå Naturskyddsföreningens vision ”En hållbar framtid på en frisk och levande planet”.

Vad kan du och jag som enskilda göra för att dra vårt strå till stacken? Förutom att hushålla med de egna resurserna, minska på resor och konsumtion kan du ta kontakt med kretsen på din ort. Delta i de aktiviteter som anordnas, gå med i någon av kretsarnas eller länsförbundets intressegrupper eller engagera dig på det sätt som passar just dig. Kontaktuppgifter till samtliga kretsar hittar du överst här på sidan, klicka bara på rubriken ”Kretsar”.

Med detta vill vi från Länsförbundets styrelse önska alla medlemmar
en riktigt God Jul och ett Gott Nytt Spännande 2023!

Inger Brännström

Naturskyddsföreningen i Norrbottens län