Till minne av Björn Mildh 1940.08.26 – 2022.10.17

Minnesorden är publicerade i NSD och PT den 28 oktober 2022.

Den varmhjärtade och vänligt sinnade skogskämpen Björn Mildh har lämnat oss. Efter sig lämnar han en stor saknad och sorg. Våra varmaste tankar går till hans familj och närmast anhöriga. Våra tankar går också till alla de skogskämpar i vårt avlånga land som har haft förmånen att lära känna Björn, som har lärt av honom och som har inspirerats av hans kämpaglöd.

Björn blev hedersmedlem i Naturskyddsföreningen 2014. ”För sitt envisa arbete med att hindra avverkning av värdefulla skogar. Många skogar har framgångsrikt räddats i den Davids kamp mot Goliat som gör Björn till en furornas hjälte”. Så löd motiveringen, och det är precis vad Björn alltid kommer att vara, en furornas hjälte.

Björn var på riktigt, och sanningen var hans hedersord. Innan pensionen var hans profession barnläkare, och skogen var hans sista patient. Så brukade han hänvisa till sig själv i sina oböjliga försök att stoppa de kalavverkningar av gammelskog som alltjämt pågår. Och precis så blev det, skogen blev hans sista patient. Men han har gett gammelskogen en röst som inte kommer att tystna. Han kämpade också enträget för att bevara de skogar som är omistliga för samernas renskötsel. Han kämpade lika enträget för de människor vars oro för gammelskogen inte nått fram.

Björn, du har lämnat oss, men din röst finns kvar. Din kärlek för gammelskogen och din envisa kamp för att bevara den lämnar ingen oberörd. Det avtryck du har gjort för skogens ekosystem kommer att finnas kvar, trots att du inte längre vandrar bland oss.

Vila i frid, käre skogsvän.

Johanna Sandahl, Ordförande Naturskyddsföreningen

Malin Sahlin, Skogssakkunnig Naturskyddsföreningen