7-åriga Calle tilldelades Naturskyddspriset 2022!

Den 22 april, under Naturskyddsföreningen i Norrbottens länsstämmohelg tildelades gruppen Plockenader i Jokkmokk 2022 års Naturskyddspris, med motiveringen:

”Gruppen startades av Maria Sätterqvist och hennes son Calle efter en mycket skräpig promenad år 2020. De bestämde sig för att få fler att plocka upp efter sig och hjälpa till att hålla vår natur skräpfri. De formulerade också ett mål: Målet är att Jokkmokk ska ha Sveriges renaste natur.

De beskriver gruppen så här: ”En grupp för dig som vill göra skillnad genom att plocka skräp i vår vackra natur samtidigt som du promenerar, joggar, rullar, rider eller hur du väljer att ta dig fram. Plocka + promenera = plockenera, Plocka + jogga = plogga. Du plockar när du vill, var du vill och hur du vill. Ensam eller i sällskap.”

En Facebook grupp är startad med nu cirka 360 medlemmar.

Skolorna har aktiverats och vid ett tillfälle plockades 0,5 ton skräp på några timmar. Calle och Maria har också föreläst på skolorna om skräpets konsekvenser, skapat ett samarbete med återvinningscentralen (ÅVC) i Jokkmokk samt lokala sponsorer, som stöttar med plockpinnar och fina priser till ”Plockenadlotteriet”. En gång i månaden dras vinnare i detta lotteri och för att få delta i utlottningen krävs minst ett inlägg på Facebook om genomfört skräpplockande. Sommaren 2022 genomfördes ett särskilt arbete med insamling av skrotbilar och avsikten är att fortsätta även med det 2023. En ny grupp har startats i Harads och ett särskilt projekt att rensa ”Ravinen” är på gång tillsammans med ÅVC och Vuollerimskolan.

Resultatet har blivit en långt mycket renare natur, en större medvetenhet om skräpets konsekvenser och inte minst ett ökat intresse för att värna naturen.

Länsförbundets styrelse menar att detta är ett lysande exempel på hur gemensamma aktiviteter skapar sammanhållning i bygden och en bra modell för hur nytta och nöje kan förenas. Styrelsen tror vidare att priset kan skapa ringar på vattnet, som kan leda till att det på fler orter i Norrbotten skapas grupper efter denna som förebild.

VÅRA VARMA GRATULATIONER TILL CALLE OCH MARIA

För styrelsen
Björn Lundquist
Naturskyddsföreningen Norrbotten

1 thoughts on “7-åriga Calle tilldelades Naturskyddspriset 2022!