30/5: Politikersamtal om EU

Den 9 juni 2024 är det val till Europaparlamentet, ett avgörande val för klimat och natur. Det är också ett viktigt val för att värna om demokratin och solidariteten.
Att orientera sig i EU:s miljöpolitik är däremot inte alltid så lätt och därför vill vi hjälpa till att ge länets invånare en överblick över de politiska partiernas syn på miljö- och hållbarhetsfrågor.

Torsdagen den 30 maj, som en del av Hållbarhetsveckan, arrangerar Naturskyddsföreningen i Boden och Studiefrämjandet ett panelsamtal tillsammans med oss. Genom att rösta i valet till Europaparlamentet har du möjlighet att vara med och påverka vem som ska representera oss de kommande fem åren. Vi hoppas att det här panelsamtalet ska ge dig som väljare bättre kunskap om natur- och miljöfrågorna och kanske tillochmed hittar du vem och vilket parti du vill lägga din röst på.

Hur kommer de politiska besluten i EU att påverka invånarna? Vad är de politiska partiernas syn på miljöfrågor och hur planerar de att arbeta för att minska klimatförändringarna och bevara naturen? Det är några av de frågeställningar vi kommer att prata mer om.

Datum: Torsdagen den 30 maj
Plats: Pelarsalen, Kungsgatan 39, Boden
Tid: 18.30-20.30 (kom gärna i god tid)
Kostnad: Fri entré
Arrangör: Naturskyddsföreningen i Boden, Naturskyddsföreningen i Norrbotten, Studiefrämjandet Norrbotten

Samtliga partier är inbjudan och vilka som representerar var och en av de uppdateras löpande här nedan.

Centern: Sven Tornberg
Kristdemokraterna:
Lars-Erik Wikberg
Liberalerna:
Per Lampinen
Miljöpartiet:
Siw Ahlfort, ersättare för Henrik Blind
Moderaterna:
Birgit Meier-Thunborg
Socialdemokraterna:
Isak Utsi
Sverigedemokraterna:
Niklas Sarri
Vänsterpartiet:
Carolina Gustafsson

Moderator: Olivia Nordell, EU sakkunnig på Naturskyddsföreningen

Varmt välkomna!

Naturskyddsföreningen har granskat hur de svenska EU-parlamentarikerna har röstat och engagerat sig i miljöfrågor 2019–2024. Skillnaden är stor.

Granskning: Löften för klimat och natur

Vilka partier vill skydda EU:s urskogar? Vilka säger ja till ett utsläppsfritt EU senast 2040? Och vilka partier vill förbjuda alla PFAS?

EU-val 2024: Valkompass för klimat och natur

Klimatmål, bekämpningsmedel och artskydd. Hur ställer du dig till viktiga frågor om klimat och natur? Jämför dina resultat med partiernas svar.