25/9: Webbinarium om Skogen – fakta och förundran

Rikedomen av liv i världens skogar är hotat. Både i Sverige och globalt så kalavverkas naturskogar som är hundratals, kanske tusentals år. Idag är det kris för den biologiska mångfalden i skogen. Vi måste skydda det som inte får försvinna! Välkommen till ett webbinarium fullt av kunskap och förundran om skogen.

Denna kväll berättar vi om den fantastiska mångfald av växter och djur som finns i Sveriges och världens skogar. Du får höra författaren och journalisten Martin Emtenäs lyfta skogens magi. Maria Rydlund och Brita Asplund från Naturskyddsföreningen belyser varför skogen behövs för så många växter, djur och oss människor.

Vi ger dig grundläggande kunskap om skogens värden och utgår från frågor som:

• Varför är regnskog viktig?
  • Hur mycket regnskog finns och hur mycket skog finns i Sverige?
  • Vad signalerar en signalart?
  • Hur skyddar vi det som inte får försvinna?

Välkommen till en kväll som lyfter skogens värden globalt och nationellt!

Medverkande:

• Martin Emtenäs, författare, föreläsare och journalist
  • Maria Rydlund, sakkunnig tropisk skog, Naturskyddsföreningen
  • Brita Asplund, sakkunnig skog, Naturskyddsföreningen
  • Anneli Nordling, verksamhetsutvecklare, Naturskyddsföreningen

ANMÄL DIG HÄR

Skogsdagarna 19 – 29 september

Denna träff är en del av Naturskyddsföreningens Skogsdagar då vi uppmärksammar skogen. Runt om i landet bjuder Naturskyddsföreningen in till aktiviteter för att upptäcka skogen. Vi har också tips hur du upptäcker skogen på egen hand. Läs mer om Skogsdagarna här.