Manifestationen i Vittangi blev rekordstor!
Vilken uppslutning det blev i Vittangi för motståndet mot gruvorna! Hundratals människor samlades när "JA till en framtid utan gruvor i Nunasvaara" anordnade en heldag med aktiviteter och manifestation.
Under dagen anordnades det många aktiviteter för både vuxna och barn. Björn Lundquist från Kiruna Naturskyddsförening gav en lägesbeskrivning av projektet i Nunasvaara och Lars Munk Lauritsen, fiske- och naturguide, föreläste och visade film.
Såhär beskrev Matti (styrelseledamot Naturskyddsföreningen Norrbotten) sin upplevelse:
Mycket lyckad tillställning, mycket folk, fin stämning. Trakteringen var toppen, den bästa renskaven på länge. Inte att glömma det fina och mångsidiga musikutbudet!
Det genomfördes en älvtur utför den vackra Torneälven, där deltagarna fick färdas på en ren och orörd älv med vacker natur och en del mindre forsar. Färden gav en inblick i ekologin, naturen och biotoper som på olika sätt kommer att påverkas av en utbyggd och idrifttagen grafitgruva vid Nunasvaara.
På eftermiddagen anordnades den stora manifestationen. Över 300 personer deltog, och markerade mot gruvplanerna - för vattnet, markerna och vår framtid!
Arrangörerna var väldigt nöjda med dagen:
Det blev en dag då folk samlades. Kultur, perspektiv, nya och gamla ansikten, unga som gamla, fick mötas upp i en fråga som rör och berör. Vi delade ord kring borden, med mat och fika, lyssnade på föreläsare som brinner för frågan. Musiker och poeter som sätter orden på alla känslor. Politiker som arbetar i maktens korridorer för skogen och vattnet. Vi känner sådan tacksamhet att vi arbetar med det här och att vi är många! 💚💧🌲










