PRESSMEDDELANDE

Foto: Henrik Dahlbom

NATURSKYDDSFÖRENINGEN AVVISAR BOLIDENS PLANER PÅ KOPPARBRYTNING I LAVER

Boliden har den 29 augusti i år ansökt om bearbetningskoncession för att få bryta koppar i Laver utanför Älvsbyn. Bergsstaten, Länsstyrelsen och regeringen har tidigare sagt nej till gruvplanerna och så sent som i december 2022 avfärdade högsta förvaltningsdomstolen Bolidens överklagan.

Det fanns en koppargruva i Laver mellan 1938-46. Gruvdammen brast några år efter nedläggningen och förgiftat vatten har kontinuerligt läckt ut i vattendragen sedan dess. Staten och kommunerna har fått lägga stora belopp på att rena vattnet. Närmare 80 år efter gruvans stängning är fortfarande stora områden förgiftade och obrukbara. Den nya ansökan avser en gruva som är 500 gånger större gruva än den tidigare. Den mängd malm som bröts under åtta år då skulle nu kunna brytas på några veckor, och avfallet kommer att uppta en yta på mellan 800 och 900 hundra hektar.

Miljöpåverkan är helt oacceptabel och en gruva skulle skada vattendragen, renbetesmarkerna och friluftslivet i Älvsbyn och längs Piteälven. Istället för att öppna nya gruvor måste vi börja återvinna metaller i mycket högre utsträckning, men även minska vår ohållbara konsumtion, säger Norrbottens ordförande Marie Persson.

Bolidens enorma dagbrott i Aitik utanför Gällivare kan ses som ett varnande exempel: gruvområdet har expanderat i flera omgångar och avfallsdammarna är nu milsvida med stor påverkan på landskapet och renskötseln. Den exploatering som nu föreslås i Laver skulle innebära ett stort miljöbrott i Pite älvdal- ett i europeiskt perspektiv unikt Natura 2000-område med ett i stort sett oreglerat vatten.

Vår kommun blir ett sargat avfallsområde och det är inte ett sådant Älvsbyn vi vill leva i eller överlämna åt kommande generationer, säger Cecilia Goldkuhl, ledamot i Norrbottens styrelse men också ordförande för Naturskyddsföreningen i Älvsbyn.

Naturskyddsföreningen avvisar således Bolidens planer på kopparbrytning i Laver, då dessa skulle medföra oacceptabla miljökonsekvenser och hota den unika naturen och livsmiljön i området.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Cecilia Goldkuhl, ordförande, Naturskyddsföreningen i Älvsbyn
070-331 56 92, ceciliagoldkuhl@gmail.com

Bilderna nedan är från delar av den gruva i Laver som lades ner 1946. Klicka på bilderna för att förstora.