Kurs: Framtidslandet i Norr

I samarbete med Färnebo Folkhögskola och Jåhkågasska sameby kan vi nu erbjuda en resande kurs runtom i Sápmi för att studera den så kallade gröna industriomställningen. Vi möter forskare och andra som är engagerade i möjligheterna men också problemen med dessa stora investeringar.

Kursen riktar sig till dig som vill lära dig mer om rättvisefrågor och som vill hitta arbetssätt, kunskap, och inspiration. Det krävs ingen särskild förkunskap. Kursen passar både dig som aldrig tidigare varit engagerad och dig som vill hitta nya vägar i ditt engagemang.

Hur grön är omställningen? Du kommer att få en introduktion till frågor och perspektiv som kolonialism, urfolksrätt, grön omställning och klimaträttvisa genom möten med samer, forskare, politiker och miljöengagerade. Kursen kommer att arbeta aktivt med kreativt skrivande, podcast och sociala medier. Du kommer bland annat att få träffa grävande journalisten, författaren och sommarprataren Arne Müller, kommunalrådet Henrik Blind, renskötaren Jan-Erik Länta från Jåhkgasska sameby. Vi kommer också besöka batterifabriken i Skellefteå, stålverket Green Steel i Boden mm.

Studieresan går av stapeln 28 sep – 13 okt. Före och efter resan har vi träffar på distans, dvs 16-23 sep samt 17-25 okt.

Läs mer här och anmäl dig senast den 17 augusti!