OBS INSTÄLLT! 3 maj 2022 – Informationsträff: Omprövningarna av den svenska vattenkraften

Av Bengt A Lundberg / Riksantikvarieämbetet

OBS INSTÄLLT!

Välkomna på informationsträff om omprövningarna av den svenska vattenkraften!

Alla Sveriges kraftverk ska förses med moderna miljövillkor. Idag är många villkor jättegamla och ibland saknas tillstånd helt och hållet. Nu börjar den stora omprövningen enligt den nationella planen för vattenkraften.. Inför omprövningarna pågår en samrådsprocess som länsstyrelserna ansvarar för.

I det här seminariet får du veta mer om vattenkraft och miljö och om hur omprövningarna går till. Länsstyrelsen kommer och informerar om samrådsprocesserna i Norrbotten. Tillsammans funderar över hur vi kan vara med och påverka så att de nya villkoren för vattenkraften blir så bra som möjligt för miljö och ekosystem.

Tid: Tisdagen den 3 maj kl:17.30
Plats:
Studiefrämjandets lokaler, Kyrkogatan 2, Luleå
Anmälan: Gör du här.
Sociala medier: Eventet på Facebook hittar du här.

Program:
17.30 Mingel
18.00 Johanna hälsar välkommen
18.10 Vattenkraft och den nationella planen för omprövning (inklusive frågor) – Mia Svedäng
18.50 Fika
19.05 Omprövningar av vattenkraften i Norrbotten (inklusive frågor) – Ingemar Perä & Lina Edgren
19.40 Hur vill vi engagera oss i omprövningarna – Johanna & Mia
20.00 Avrundning

Varmt välkomna!

Har du frågor och funderingar?
Johanna Nilsson, verksamhetsutvecklare
johanna.nilsson@naturskyddsforeningen.se