Positiv dom från mark-och miljödomstolen

I detta inlägg kan du läsa mer om den positiva domen från mark-och miljödomstolen som fattades efter vår överklagan!

Den 1 juni fattade domstolen beslut om att skicka tillbaka ett ärende till Skogsstyrelsen gällande en avverkningsanmäld skog utanför Narken i Pajala kommun. Skogen inventerades förra sommaren av deltagare från Forskningsresan där bland annat Norrbottens första fynd av kolticka gjordes. Skogsstyrelsen fattade beslut om små hänsynsytor kring knärot samt kolticka och fläckporing, men Naturskyddsföreningen Norrbotten överklagade beslutet där vi menade att hänsynen inte var tillräcklig. Domstolen har delat vår bedömning då de återförvisat ärendet till Skogsstyrelsen för förnyad handläggning med följande ord:

Domstolen noterar att arten kolticka, som enligt handlingarna i målet är rödlistad som starkt hotad, enligt den senaste rödlistebedömningen bedöms vara akut hotad. Enligt föreningens oemotsagda uppgift i målet är fyndet inom det avverkningsanmälda området Norrbottens enda kända lokal av arten. Kolticka finns inte med i bilaga 2 till artskyddsförordningen och omfattas därmed inte av något skydd med stöd av förordningen. Domstolen konstaterar att utrymmet för att ingripa med försiktighetsåtgärder eller förbud för att skydda kolticka inte tycks ha prövats av överrätt men domstolen anser att statusen indikerar att ytterligare utredning bör vidtas.

Det är positivt att domstolen kräver mer utredning av koltickan som inte är fridlyst, utan “bara” rödlistad. De fridlysta arterna i artskyddsförordningens bilagor brukar vara de enda arterna som sätter stopp för avverkning, men här har domstolen alltså lyft fram även koltickan. Det känns kul när domstolen fattar oväntade beslut som är en seger för skogen och den biologiska mångfalden!

Bli medlem i Sveriges största miljöorganisation

Var med i kampen för en friskare natur och starkare miljöpolitik. Du får den prisbelönta tidningen Sveriges Natur fem gånger om året.

Bli medlem i dag

Relaterat innehåll