Julhälsning

Nu lackar det mot jul och ytterligare ett år ska avrundas. Även 2021 blev hårt präglat av pandemin men var också ett år med en ökad diskussion världen över, kring klimat och hur vi lever hållbart. Mycket kan sägas om COP26 men mediebevakningen var betydligt större än förut. Detta syns även på nationell nivå då nyhetsrapporteringen oftare än förut har haft en hållbar vinkling på hur vi lever och använder våra resurser. Detta syns inte minst i rapporteringen kring skogsbruket.

För oss i Naturskyddsföreningen Norrbotten har mycket av 2021 handlat om strandskyddet, vindkraft, gruvetableringar och förstås skogen. Det finns en hel del att lyfta fram men framförallt vill vi nämna vårt projekt Upptäck gammelskogen. Som inte bara lyckades genomföras under rådande omständigheter utan också blev mer lyckat än vi vågat hoppas på.

Nästa år lär bli minst lika händelserikt med valår, industrisatsningar som fortsätter här uppe i norr och flera större och spännande projekt för länsförbundet. Nästa år hoppas vi förstås även på fler fysiska möten än ifjol. Vi kan redan nu lansera att om allt går enligt plan blir länsstämman i Kiruna. En härlig plats att ses på.

Kopplat till stämman vill vi påminna alla om att nominera kandidater till Naturskyddspriset. För vi vet att det görs mycket för natur och miljö här i länet och det vill vi gärna uppmärksamma. Tiden för den storskaliga omställningen för klimat och miljö är som sagt här och sådant arbete kanske är viktigare än någonsin.

Naturskyddsföreningen Norrbotten
genom ordf. Marcus Lidström