Naturskyddsföreningen i Luleå kräver att Luleå Kommun övergår till ett hållbart skogsbruk!

Linnea Backman, Fältbiologerna Norrbotten. Foto: saxat ur SVT reportage.

Under 2018 startade en arbetsgrupp inom Naturskyddsföreningen i Luleå med syfte att skapa intresse för hyggesfritt skogsbruk. Under åren har gruppen arbetat fokuserat och strukturerat för att skapa opinion och öka kunskapen kring hyggesfritt skogsbruk. De har bland annat bedrivit EU projektet ”Nyfiken på möjligheter att bruka skogen utan att kalhugga” där de arrangerat seminarium och exkursioner, lämnat in ett medborgarförslag och arrangerat studiecirklar tillsammans med bland annat Studiefrämjandet Norrbotten. Nu kräver de, tillsammans med 13 andra organisationer, att Luleå kommun ställer om till ett naturnära skogsbruk.

>> Läs deras krav här.

Den 25 mars höll de tillsammans en presskonferens där ordförande för Luleå Naturskyddsförening, Lotta Lindgren, hälsade välkommen och tillsammans med 13 andra organisationer berättade de mer om kravet. – Luleå kommun bedriver ett skogsbruk med trakthyggesbruk (kalhuggning) på en stor del av sitt skogsinnehav. Detta är inte hållbart och det strider mot kommunens miljöpolicy! Vi kräver därför att kommunen övergår till ett naturnära skogsbruk på hela sin skogsbruksmark, säger Lotta. Denna presskonferens kan ses som den officiella starten för vår gemensamma kampanj för omställning av kommunens skogsbruk, fortsätter hon.

Foto: saxat ur SVT reportage.

Det medborgarförslag som Luleå Naturskyddsföreningen har lämnat in ligger just nu under beredning, enligt Stadsbygnadsnämndens ordförande Anja Johansson. I en intervju med SVT svarar Anja Johansson, ordförande i stadsbygnadsnämnden att ”Luleå kommun kalhugger bara där det ska dras VA-ledningar eller ledningsgator samt där företag behöver etablera sig.”

Naturskyddsföreningen i Luleås grupp för hyggesfritt skogsbruk meddelar via Lars Andersson att de ”anser det beklagligt att företrädare viftar bort att kommunens skogsbruk med hyggen faktiskt är omfattande, destruktivt och onödigt. Kommunen bedriver skogsbruk på 3800 ha av sin mark. På en andel bedrivs hyggesfritt skogsbruk, men det är ett undantag, bara 9%. Trakthyggesbruk är normen, vilket alltså omfattar ca 3400 hektar. Det innebär att kommunen bedriver hyggesbruk på en yta motsvarande 6800 fotbollsplaner ute i skogen.”

Anja Johansson säger, i sin intervju med SVT, att ”Luleå kommuns skogsavverkningar är inte något stort problem. Vi kalhugger där det är lämpligt.”  Hon anser även att hänsyn redan tas till andra värden i skogen än avkastning.

Trädodlingar anläggs på hyggena, som inte har skogarnas värden för friluftsliv, renbete, djurliv, växtlighet och svampar, och det dröjer kanske 70 år innan naturen börjar läka, då ska det snart slutavverkas igen. Istället för att förklara hur mycket skog som kommer att bytas mot hyggen och skogsplantager, så framhålls att bara ca 1% avverkas. Under ett år, ja, men det dröjer innan det åter finns mogen skog på platsen, om någonsin, säger Lars Andersson.

– Det finns ingen egennytta i att kalhugga, kommunen äger ju inte skog för att ta ut skog, säger Anja Johansson.

Foto: saxat ur SVT reportage.

– När beslut fattas har vi inte fått information om men vi kommer självfallet att förmedla utfallet till alla de som har röstat, säger Lotta Lindgren. Se SVTs intervju med Lotta här.

Vi i Naturskyddsföreningen i Norrbotten stöttar medborgarförslaget och hoppas att förslaget röstas igenom, särskilt med tanke på att Luleå kommun själva inte ser någon nytta i att kalhugga!

Här kan du läsa hur media rapporterade från presskonferensen:

>> SVT: 14 föreningar kräver ett stopp för kalhyggen i Luleå kommun.

>> SVT: Kalhyggen inget stort problem inom Luleå kommun anser stadsbyggnadsnämnden.

>> Kuriren: Kravet – Stopp för kalavverkningar i Luleå. För varje kalhygge förstör man ett ekosystem.

>> NSD: Kravet – Stopp för kalavverkningar i Luleå. För varje kalhygge förstör man ett ekosystem.