Ny ordförande med pippi på fåglar

På Naturskyddsföreningens digitala årsmöte den 24 april 2022 valdes jag, Inger Brännström, som ny ordförande för länsförbundet och för det förtroendet vill jag tacka särskilt.

Och vem är då jag?

Född i Älvsbyn och uppvuxen på flera olika platser i Norrbottens län; Boden, Bodträskfors, Pajala, Haparanda och Luleå. Jag är civilekonom som huvudsakligen arbetat som utredare/projektledare inom offentlig sektor, landsting, länsstyrelse och kommun. 62 år, gift med två vuxna barn och sedan 2013 åter bosatt i Luleå efter några år i Karlstad, Örebro och Stockholm.

Vi längtade hem igen och framförallt mitt engagemang som stationschef på Haparanda Sandskär fågelstation och sekreterare i Norrbottens Ornitologiska förening gjorde att en flytt tillbaka till Luleå kändes som ett bra beslut, samtidigt som jag slutade arbeta för att ägna mig åt det som jag trivs med i livet. Fågelskådning, ringmärkning, böcker och inte minst ideellt arbete. Jag sitter i redaktionen för NOF:s medlemstidning ”Fåglar i Norrbotten” och även som vice ordförande i Studiefrämjandet Norrbotten. Ett studieförbund där vi i Naturskyddsföreningen verkar som aktiv medlemsorganisation.

Så här i början av mitt ordförandeskap har jag försökt sätta mig in i föreningens olika verksamheter och alla de frågor som vi arbetar med just nu, och givetvis skapa beredskap för alla nya frågor och ärenden som dyker upp. Norrbotten befinner sig i en expansiv period med många stora industriella strukturprojekt. Det medför en stor utmaning för oss att hitta balansen mellan krav på snabba beslut under tidspress för att få igång projekten och samtidigt se till att det sker så att vår fina natur också skyddas. Den biologiska mångfalden är en ledstjärna för mig. Alla investeringar är viktiga för Norrbotten ur många aspekter men de utgör också en belastning på naturen både på land, i vattnet och i luften. Vi måste värna skogen som är en av våra viktigaste naturresurser, verka för samernas rättigheter och inflytande över all förändring, bland mycket annat. Listan kan göras lång och personligen har jag bara gläntat på dörren till våra framtida utmaningar.

Slutligen önskar jag er alla en trevlig, aktiv och samtidigt avkopplande sommar, när den nu kommer!

Inger Brännström
inger.brannstrom@naturskyddsforeningen.se