Ny ordförande, samma gamla utmaningar

Som ny ordförande för Länsförbundet Norrbotten börjar jag med att tacka för förtroendet, som länsstämman 2019 gav mig. Det är många saker att sätta sig in i och resan mot framtiden har nyss börjat. Jag har ambitionen att medverka i Länsförbundets utveckling och utmaningar. För utmaningar har vi. Men vem är jag? Jag heter Per Nilsson, bor i Boden och är uppväxt på ett småbruk i Svartbyn, utanför Boden. Naturen var bara ett steg ut från hemmet. Korna var Svensk Kullig Boskap och på åker och äng vid Lillträsket var det ett skjudande liv, framför allt från alla fåglar. Jordbruket lades ned 1970. Då försvann kossorna och efter det försvann fåglarna. Ladriket är borta. När åkrarna sakta men säkert växer igen flyttar fåglarna där ifrån. I våras när jag var och besökte hemma marken, där det tidigare skjöd av liv, är det nu tyst. Årets första storspov hörde jag i villakvarteret. Numera är storspoven en villakvartersfågel. Jag saknar det öppna landskapet, som sakta men säkert försvinner i förskogningen av åker och äng.

Det har varit en förändring för koordinatortjänsten på länskansliet. Urpo Taskinen gick i pension den 30 juli. Av det jag hört, har jag förstått att Urpo har bidragit mycket med sin kunskap, sitt engagemang och kontaktnät till Naturskyddsföreningens utveckling. Jag önskar Urop ett bra och aktivt liv som pensionär. Men vi kommer säker att dra nytta av Urpo i framtida projekt inom Naturskyddsföreningen. Från den 1 juli börjar Johanna Nilsson som koordinator för Länsförbundet. Nu är ju Johanna inte någon nybörjare direkt. Hon har en lång erfarenhet av arbetet inom Naturskyddsföreningen och har under en period varit vikarierande koordinator. Jag välkomnar Johanna till tjänsten som koordinator för Länsförbundet Norrbotten.

Styrelsen för länsförbundet har ambitionen att förbättra kontakten med kretsarna i kommunerna och involvera dessa i Naturskyddsföreningens nätverk och grupper. De första besöken gjorde jag till Jokkmokk och Arvidsjaur/Arjeplog den 24/25 juni. Det var bra träffar där frågor diskuterades och vilket behov av stöd kretsarna behöver. Den dominerande frågan var skog där kretsarna önskade mer stöd, för att komma igång med arbetet. Det kommer att bli fler besök till kretsarna framöver.

Det kommer in nya ärenden hela tiden inom vitt skilda frågor. Nu ligger den planerade grafitbrytningen vid Vittangi på bordet. Och fler stora frågor kommer att droppa in. Stora och tunga frågor kräver ett engagemang från medlemmarna och att det finns fungerande grupper inom Naturskyddsföreningens olika arbetsområden. En sak till och det är en påminnelse till de kretsar, som inte har uppdaterade hemsidor att uppdatera dessa.

Nu under sommaren finns det kanske någon aktivitet att besöka i kretsarna. För mig blir det inget sådant, utan jag kommer att renovera hus. Det var allt för den här gången. Önskar er en fin sommar.

Per Nilsson
Länsförbundet Norrbotten