Ny verksamhetsledare till Länsförbund Norrbotten!

15 januari – är en stor dag – vi hälsar vår nya verksamhetsledare Anna Villfjell hjärtligt välkommen till oss. Lär känna genom att läsa Annas korta presentation:

Jag heter Anna Villfjell och är den nya verksamhetsutvecklaren för Naturskyddsföreningen Norrbotten. Jag vill börja med att tacka för möjligheten och förtroendet.

Det är en ära för mig och jag ser framemot att arbeta tillsammans med er alla!

Jag har i perioder bott i väglöst land i Norge, i en liten stuga ute på en ö mitt bland fjord och fjäll. I det norska språket finns ett ord som jag tycker så mycket om. Det närmsta vi kommer det ordet i det svenska språket är vildmark. Men det norska språket bär ett ord för den vilda, obebyggda fjällvärlden – villfjell.

Så jag tog Villfjell som mitt efternamn. Jag trivs i väglöst land i fjällen.

Nu bor jag inte i väglöst land. Visserligen vid änden av en 4 kilometer lång skogsväg. Ute på en udde där en 160 år gammal blandskog är vår närmsta granne och där asparna sjunger vaggvisa om sommarkvällarna och isen råmar om senhöstnätterna. Vi bor utanför el- och vattennätet och det bjuder på rätt mycket arbete och frihet.

Jag vill göra det jag kan för att bidra till en värld där jag kan ge tillbaka allt det som naturen ger till mig.

Och då jag vilar ryggen mot ett fyra gånger så gammalt träd som mig själv och lyssnar till skogsmaskinerna på grannskiftet. Då jag rensar torsken min dotter fiskat och ser att den är sjuk av laxodlingen på andra sidan fjorden.

Då känner jag att jag ska göra mer. Vad kan jag göra för att bidra till en värld i balans?

Så, att vara en del av det viktiga arbete ni gör – det är en ära.

Jag har i många år arbetat med text, foto, kommunikation och utvecklingsarbete i projekt på grupp-, organisations- och samhällsnivå. Jag är van att navigera där det finns många viljor, behov och målbilder. Jag tänker att jag ska lära känna vår förening på djupet, se vilka era mål är, vilka projekt det finns att driva och var era behov ligger nu och framöver.

Tillsammans finns det så mycket gott vi kan åstadkomma. Jag är glad att jag kan vara med och stötta och utveckla Naturskyddsföreningen i Norrbotten och på så vis skydda och bevara de rika värden som finns i vårt län, land och på vår jord tillsammans med er.