Skogskurs i Övertorneå 17-18 juni

Naturskyddsföreningen i Övertorneå  bjuder in till kurs om gammelskogen med de fantastiskt kunniga, pedagogiska och inspirerande kursledarna Sebastian Kirppu och Helena Björnström.
Kursen riktar sig till dig som vill lära dig mer om skogens myllrande liv: svampar, mossor, fåglar, lavar och olika trädslag. Vi kommer få lära oss varför mångfald i skogen är viktigt; både för oss som människor, men också för livet självt i alla dess former. Vi får lära oss känna igen rödlistade arter som är utrotningshotade då deras livsmiljöer försvinner i allt snabbare takt. Det här är kunskap som kommer väl till pass för dig som vill inventera skog för att kunna bevara den för framtiden. Det är även kunskap som är bra att ha om du är skogsägare, då mångfald skapar ekosystem i balans, vilket också ger mer motståndskraftiga skogar.
Under kurshelgen kommer vi besöka två olika typer av skogar med höga naturvärden i Övertorneå kommun . Vi kommer röra oss långsamt framåt, men terrängen kan vara krävande då vi inte följer upptrampade stigar utan rör oss i gammelskog som kännetecknas av omkullfallna träd och mjuka mossor. Vi lunchar och fikar tillsammans under dagen, men var och en tar med sin egen dryck och matsäck. Tänk även på att ta med myggmedel, sittunderlag, vattentåliga skor och kläder efter väder.
Kursen är avgiftsfri och öppen för alla. Ersättning för mat, resor och eventuellt boende utgår inte, men om du är medlem kan du kontakta din lokala krets och fråga om de kan tänka sig att sponsra det. Den här kursen kan genomföras tack vare inkomster som Naturskyddsföreningen får in från medlemsavgifter. Så om du ännu inte är medlem, kanske du vill bli det! Medlemskapet kostar 30 kr i månaden.
Om kursledarna:
Sebastian Kirppu är skogsbiolog som under 25 års tid arbetat med naturvärdesbedömning och nyckelbiotopsinventering i det svenska barrskogslandskapet. Han har varit en flitig kursledare genom åren och utbildat om inventering, naturvärdesbedömning och artkunskap i barrnaturskogen. Sebastian var sommarpratare år 2014 och fick Sture Centerwalls pris av Kungliga vetenskapsakademien år 2018.
Helena Björnström är naturvårdsmykolog och jobbar med skogs- och artinventering, som lärare, folkbildare och naturguide. Det pedagogiska har en central roll i hennes kursverksamhet. Helena är samordnare för ”Forskningsresan i Naturvårdens utmarker”.
Helena och Sebastian har vid många tillfällen hållit kurser ihop, vilket uppskattats av många deltagare och nu får vi  följa med dem ut i skogarna i Övertorneå.
Om anmälningsformuläret inte skulle  fungera, kontakta Marie på tfn 070-594 57 07.
Sista anmälningsdag är 11  juni.