Remiss-svar om slutförvar av kärnbränsle i Finland

pyhajoki-apr-2012
På denna plats, Hanhikiviudden vid Pyhäjoki, uppför nu bolaget Fennovoima ett kärnkraftverk och i anslutning till den planerar de ett slutförvar av kärnbränsle. Fotot taget i april 2012 i samband med studiebesök av svenska naturskyddare på platsen. Foto Urpo Taskinen.

Naturskyddsföreningen i Norrbottens län har tillsammans med klimatavdelningen på rikskansliet lämnat in ett remiss-svar till Naturvårdsverket angående det planerade slutförvaret av kärnbränsle i anslutning till det planerade kärnkraftverket i finska Pyhäjoki.
Den huvudsakliga kritiken kan sammanfattas så här:
• Naturskyddsföreningen är i grunden starkt kritisk och motsätter sig både själv kärnkraftverket och slutförvaret.
• Naturskyddsföreningen är starkt oroade över att MKB-processen för slutförvar planeras att färdigställas först på 2040-talet.
• Naturskyddsföreningen menar att en avklarad MKB-process vara en förutsättning för att kärnkraftverket ska få tillstånd att starta.
• Naturskyddsföreningen är kritisk till att Fennovoima redan avgränsat sig till en metodgrupp, KBS 3-metoden. Alternativa metoder som djupförvar på större djup i borrhål finns inte med som alternativ metod.
• Naturskyddsföreningen ifrågasätter KBS 3-metoden i sig eftersom forskning visat sig att kopparkapslarna korroderar fortare och att det finns frågetecken kring bentonitlerans funktion som barriär mot vatten i berggrunden.
• Den planerade mellanlagringsbassängen för kärnavfall ska hålla i flera hundra år (!), en tidsrymd som är mycket svår att överblicka. Oanade risker finns för olyckor och kontaminering av både yt- och grundvatten.
• Det saknas djupare analyser av varför de tilltänkta platserna (två platser, varav en i närheten av kärnkraftverket) och deras berggrund skulle vara de mest lämpade. Att låsa sig för dessa två platser utan att undersöka ytterligare alternativ är allvarligt.
• Bolaget Fennovoima måste göra en noggrann utredning av hur massorna som tas upp från berggrunden ska hanteras. Lakvatten och giftiga ämnen från berggrunden, tungmetaller eller andra miljöfarliga ämnen riskerar att spridas i yt- och grundvatten och Bottenviken.

• Läs remiss-svaret i sin helhet här (2 sidor)
• Läs Nätverket Kärnkraftsfritt Bottenvikens remiss-svar här (8 sidor).
• Läs alla remiss-svar som inkommit till Naturvårdsverket här (50 st).