Tracks – filmen

Kajsa Määttä

Isen över sjön Torneträsk ligger i snitt en månad kortare per år nu än när filmarna Kajsa Määttä och Viktor Björnström var barn. Hur kommer det att se ut om 10 eller 15 år? I filmen Tracks skildras effekterna av den globala uppvärmningen på klimatet och miljön norr om polcirkeln. Men det är också en berättelse om kärleken till livet med snö, natur och snowboardåkning.

Så här berättar filmmakarna själva om filmen:

Vi båda har växt upp i trakterna kring Kiruna, där vårt största intresse länge varit att åka snowboard. Vår resa till att bli filmskapare började i tonåren när vi tog med oss kameror ut på berget och turades om att filma varandra. Det var också genom denna passion som vi mötte varandra och till slut började göra film tillsammans. Vår oro för hur vi människor påverkar planeten har vuxit sig starkare på senare år, och vi har insett att det är ett problem som många har svårt att få någon bild av, inte minst vi själva. Det var också genom det här dilemmat som idén till Tracks uppkom. Genom att belysa de klimatförändringar som redan ägt rum här uppe och visa vad vi håller på att spela bort på det lokala planet, hoppas vi att man ska få en relation till problemet och på så sätt också ta ställning och kräva den omställning som vi behöver.

I filmen medverkar förutom många snowboardåkare också forskaren Keith Larson som i fjol fick Naturskyddsföreningen i Norrbottens läns naturskyddspris. Keith Larson har också medverkat i flera föreläsningar, en av dem hittar du här.

Filmen Tracks har nu release på nätet! Se hela filmen här. För dig som vill veta mer om vilka som filmskaparna hittar du en sammanställning här.