Störs du också av buller i naturen?

Naturskyddsföreningen i Norrbotten i samarbete med Studiefrämjandet Norrbotten startar en studiecirkel i höst som handlar om hur vi kan skapa fler naturområden fria från samhällsbuller.  Tillsammans utvecklar vi metoder som gör att samhällsbullret minskar på platser i naturen som människor använder för rekreation och återhämtning. Det här kan handla om att påverka beslutsfattare att reglera fordonstrafik eller att få de som bullrar att visa hänsyn, men också om att hitta och informera om besöksvärda naturområden som redan nu är tysta.

Studiecirkeln består av sex kurstillfällen med träffar på Studiefrämjandet i Luleå, men det kommer även gå att delta på distans vid behov.  Studiecirkeln startar den 24 oktober och det sista kurstillfället är den 31 januari. Kursen innefattar en del arbete som deltagarna behöver göra mellan mötena. Antalet platser är begränsat till tio. Mer information och länk till intresseanmälan hittar du på vår hemsida. Cirkelledare är Pontus Wikström, Luleå, kommunikatör och videoproducent samt upphovsman till hemsidan Quiet areas.

Gör en intresseanmälan senast den 23 oktober.
OBS! Begränsat antal platser.

”Det resultat vi tillsammans skapar i denna studiecirkel kommer sedan att bli en onlineutbildning i hur man kan jobba för i sin närhet skapa fler tysta naturområden. Så du är inte bara med och arbetar för något du själv kan ha glädje av; resultatet av cirkeln kommer många tillgodo för lång tid framöver. Jag ser fram emot en kreativ process där olika personers erfarenhet kommer att berika och ta fram en metod som även kan användas i andra delar av världen.”

– Pontus Wikström, projektledare Tysta områden.
  pontus.wikstrom@studieframjandet.se

Studiecirkeln är finansierad av Trafikverket, för att stödja projekt som arbetar för att uppfylla målen i regeringens trafikproposition.