Delta i upprop till Finlands president – regering – riksdag

Din hjälp behövs!

Nätverket Kärnkraftsfritt Bottenviken har nyligen skickat ett upprop (se längst ner på sidan) till kommuner, organisationer, föreningar och politiker där vi ber om hjälp, att stoppa byggandet av ett nytt kärnkraftverk på finska sidan Bottenviken, genom att underteckna uppropet.
Uppropet ska överlämnas i maj 2019 till beslutsfattarna i Helsingfors.

Meddela oss om ert deltagande genom att skicka ett meddelande till
Kärnkraftsfritt Bottenviken på e-postadressen lena.lagerstam@telia.com
Vi behöver följande uppgifter:
• Kommunens/organisationens/föreningens eller ditt namn
• Namn och e-postadress till en kontaktperson

Meddela om underskrift senast 1 mars 2019.
Sprid det vidare!
Vi hoppas innerligt på ert stöd!

Med vänliga hälsningar
Lena Lagerstam
samordnare för nätverket Kärnkraftsfritt Bottenviken

O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O-O

Till Finlands president, regering och riksdag

Vi, de organisationer och personer som har undertecknat denna appell, har med stor oro följt planerna på att bygga ett nytt kärnkraftverk på Hanhikivi i Pyhäjoki intill Bottenviken.
Vi anser att ett kärnkraftverk vid Bottenviken berör hela regionens framtid, både Finlands och Sveriges.
Vi motsätter oss med det bestämdaste planerna på ett kärnkraftverk på udden Hanhikivi i Pyhäjoki intill Bottenviken.
Vi vädjar till Finland att satsa på förnybar energi och energieffektivisering istället för på dyr, riskfylld och föråldrad kärnkraft.
Vi vädjar till Finlands regering att inte ge företaget Fennovoima tillstånd att bygga den ryska reaktorn Hanhikivi 1.

Läs hela uppropet här.
Läs följebrevet till uppropet här.