Valberedningens förslag till riksstyrelsen under all kritik

Idag offentliggjordes Naturskyddsföreningens valberedning sitt förslag till ny riksstyrelse. Rikstämman är det högsta beslutande organet och hålls som närmast nu i år i Västerås 17-18 juni 2023, där samtliga nominerade utöver valberedningens förslag står till förfogande.

Naturskyddsföreningens riksstyrelse består av en ordförande, en skattmästare och ytterligare 10 ledamöter. Enligt riksföreningens stadgar finns dock tyvärr inte något krav på att förslaget måste ha geografisk spridning.

Norrland är ett område som innefattar hela 59,6% av Sveriges yta och större delen av de sista sammanhängande naturområdena finns just här – i fjällen, inlandet och Norrbotten. Samma områden som skogsbruket, gruvverksamheterna och vindkraftsanläggningarna i känsliga områden vill ta i anspråk. Våra röster måste höras.

I år presenterar valberedningen ett enda förslag från Norrland och den personen är bosatt i Härnösand, samtidigt som nuvarande vice ordförande Lotta Silfver från Jokkmokk inte längre är med i valberedningens förslag. Vi har satt ihop en karta för visuell förståelse.

Vi har inget emot de föreslagna personerna men att lämna nordligaste Sverige utan representation i en tid med dessa gigantiska etableringar i industriomställningens tjänst är inte vare sig lämpligt, trovärdigt eller begripligt. Valberedningens förslag inför Riksstämman är därför en katastrof, odemokratisk och en skymf mot de norra delarna av Sverige”, säger Björn Lundquist, vice ordförande i Naturskyddsföreningen i Norrbotten.

Lotta Silfver, som har varit en föredömlig representant som vice ordförande med utomordentlig insikt i många av våra svåra frågor gällande klimat, natur och urfolksfrågor, har vid fråga av valberedningen svarat att hon är villig att fortsätta i styrelsen. Naturskyddsföreningen i Norrbotten kontaktar henne för en kommentar:

Jag står fortsatt till föreningens förfogande, för min del har ingenting ändrats när det gäller min kandidatur till riksstyrelsen. Det är ett viktigt uppdrag och jag ser att jag fortfarande kan bidra till föreningens arbete. Det är av många anledningar viktigt att den norra halvan av Sverige också finns representerad i styrelsen, inte minst med tanke på det hårda tryck som är på naturresurserna här uppe just nu”, säger Lotta Silfver, nuvarande vice ordförande i Naturskyddsföreningen.

Länsförbundet i Norrbotten inleder nu ett arbete för att säkra att Norra Norrland är väl representerat i Naturskyddsföreningens riksstyrelse. Vi har kontaktat valberedningen som meddelar:

”Valberedningen har arbetat efter en rad kriterier där spridning över landet är en. Vi ser generellt att det är ett problem att det är en övervägande dominans av kandiderande från Svealand.Vi har i ett tidigt skede bett alla länsförbund att tänka igenom om de har några kandidater att nominera till riksstyrelsen. Vi har även vid samtliga centrala konferenser som hållits presenterat vårt arbete och bett om nomineringar.”

Vi har denna gång även använt ett öppet nomineringsverktyg för att göra det enklare för att medlemmar att lämna in förslag till vilka som bör ingå i riksstyrelsen. Vi har också två ledamöter i valberedningen från mellersta respektive norra Norrland, som i sina kretsar och länsförbund har informerat om valberedningens arbete. Vi har inte gjort någon specifik satsning på norra Norrland.

Vi har lagt mycket tid och kraft på att göra så kloka avväganden som möjligt för föreningens bästa. Valberedningen förstår fördelen med en lokal representant, men ser inte att föreningens arbete är avhängigt en lokal representant i styrelsen.

Om föreningen anser att det är en förutsättning med lokal representation för att kunna bedriva arbete skulle detta kunna regleras tydligare som krav genom ändring i stadgarna. T ex regleras valberedningens utspridning i landet i § 15: ”Till valberedningen ska fem ledamöter väljas, varav en ordförande, och valbe­redningen ska vara så sammansatt att minst en ledamot är bosatt i vardera Götaland, Svealand och Norrland.”

Verksamhetsutvecklaren, Johanna Nilsson, på Norrbottens kansli anser dock att det ur engagemangssynpunkt är mindre bra;

Att våra medlemmar känner att de är representerade på riksnivå är avgörande för det ideella engagemanget. Vi är en folkrörelse och styrelsen måste representera just det, folket. Som valberedningens förslag ser ut nu är det precis tvärt om. Det representerar Stockholm med omnejd. Med tanke på hur regeringen, dess budget och industrisatsningarna ser ut behöver vi en helt annan geografisk spridning än förslaget anger.”, säger hon.

Vi vill också uppmana våra medlemmar i Norrbotten att ta kontakt med sin närmsta krets för att se om just du kan vara ombud på riksstämman. Varje krets i länet har en ombudsplats förutom Luleå som har två platser. Anmälan gör du här.
Riksföreningen står för rese- och matkostnader för alla ombud. Boendekostnader kan du kolla med din krets eller länsförbund om ersättning.

ANMÄL DIG NU – DIN RÖST GÖR SKILLNAD!