Vill du hänga med till Brändön och Pålträsket?

I vår genomför vi en studiecirkel där vi diskuterar hur man kan få fler ”tysta områden”, alltså platser dit du kan åka och veta att du kommer att slippa höra snöskotrar och andra motorfordon. Vi bjuder på vacker natur och lunch under 2 dagar, en ute på Brändön och en vid Pålträsket. Anmälan gör du genom att klicka här.

Antalet platser är begränsat till nio. Anmälan stänger när gruppen är fulltalig och är som längst öppen till den 28 februari.

NÄR, VAR OCH HUR?

• VIDEOMÖTE ONSDAG MARS KL 19.00-21.00

Vi har en videomöte där vi presenteras oss och går igenom vad vi ska göra de två dagarna då vi träffas utomhus.

• EXKURSION BRÄNDÖN, LÖRDAG 4 MARS 09.00 – 16.00

Vi träffas utanför Studiefrämjandets lokaler på Kyrkogatan i Luleå och åker därefter gemensamt (transport kan ordnas) ut till Brändö fritidsby norr om Luleå.

Då vi kommer fram tar vi oss till fots/ med skidor / snöskor beroende på föret ut på den fina havsfjärden. Isarna utanför Brändön är en bra plats för att förstå hur svårt det är att hitta en plats i Luleå kommun där man kan slippa höra ljudet från snöskotrar. Vi pratar en stund där ute på isen kring hur kvaliteten av naturupplevelsen skulle kunna höjas om man för en stund helt fick slippa ifrån motorljud, och vad man skulle kunna göra åt det.

Därefter återvänder vi till Brändö fritidsby där vi äter lunch på restaurangen (Studiefrämjandet bjuder). Efter lunchen får vi tillgång till en lokal där vi kan sitta ner och fortsätta samtalen, som bland annat kan handla om hur vi får vi beslutsfattare att prioritera människors naturupplevelser framför samhällsbuller.

• EXKURSION PÅLTRÄSKET, SÖNDAG 19 MARS 09.00 – 16.00

Vi åker ut till en plats om är riktigt tyst ; Pålträsket i Råneå älvdal, en sjö med hänförande utsikt, långt från vägar och flygplatser. Här tar vi del av den unika upplevelsen som det kan vara vistas i vacker och bullerfri natur.

Då vi njutit av ljudet från snödropp från träden och fågelsång åker vi bort till Meldersteins herrgård för att äta lunch, och efter lunchen kan vi sitta ner i en av deras möteslokaler och fortsätta samtalen, som behandlar samma tematik som i det förra mötet i Brändön.

• VIDEOMÖTE ONSDAG 29 MARS 18.00-20.00

Vi har ett avslutande videomöte där vi summerar intrycken och vad vi kommit fram till. Det finns också möjlighet att vi kan genomföra mötet i Studiefrämjandet lokaler, om intresse finns.

Frågor kan ställas till cirkelledaren Pontus Wikström 070 293 14 65 eller pontus.wikstrom@studiefrämjandet.se

Studiecirkeln är finansierad av Trafikverket, för att stödja projekt som arbetar för att uppfylla målen i regeringens trafikproposition.