Kampen för Gállok går vidare – samebyn behöver stöd

Jåhkågasska är samebyn vart Kallakgruvan är planerad. Vid en presskonferens som samebyn höll den 16 juni 2022 anmälde de att samebyn kommer att begära rättsprövning.
Samebyn har skapat en hemsida med lite grundläggande information om Gállok/Kallak. Syftet med webbsidan är att möjliggöra insamling av medel för samebyns sak, för att kunna ha råd att anlita juridisk expertis i frågan. Kampen mot gruvan har hittills bekostats genom privata donationer av samebyns medlemmar, men nu behöver de hjälp. All nödvändig information för hur man kan donera till samebyn finns på den nya hemsidan. Klicka på bilden eller på länken https://www.gallok.se/.

Den 20 juni 2022 meddelade även Naturskyddsföreningen på riksplan att föreningen kommer att söka rättsprövning av Gállok-gruvan. Mer om det kan du läsa här.

Inom Naturskyddsföreningen i Norrbottens län finns en gruvgrupp som bl.a. arbetar med Gállok. Ta kontakt med gruvgruppen för information och mer aktivt engagemang i gruvfrågan. Du hittar gruvgruppens kontaktuppgifter här.