Yttrande om Talga ABs plan på grafitgruva i Nunasvaara Södra

Smultronkantarell

Vid besök i Nunasvaara hittades smultronkantarell, en art som påträffats mindre än 300 gånger i Sverige. Foto Urpo Taskinen 2022-09-17.

I juni 2022 lämnade Naturskyddsföreningen i Norrbottens län ett yttrande till Mark- och Miljödomstolen vid Umeå Tingsrätt kring bolaget Talga ABs plan att starta en grafitgruva i Nunasvaara ca 10 km norr om Vittangi samhälle i Kiruna kommun. Yttrandet daterat 2022-06-21 hittar du här och här. Den second opinion som Amalina Natur- och Miljökonsult lämnade till vårt yttrande hittar du här.

I september 2022 hade bolaget genom sina ombud svarat på de inkommande yttrandena. Denna aktbilaga daterad 5 september 2022 hittar du här.

Naturskyddsföreningen i Norrbottens län lämnade därefter ett yttrande på Talga ABs svar som kompletteras med ett yttrande även från Amalina Natur- och Miljökonsult.
Yttrande-om-Nunasvaara-S-till-MMD-Umeå-Tingsrätt-22-09-25.pdf
Angående-Pelagias-svar-på-Amalina-Natur-och-Miljökonsults-second-opinion-gällande-underlag-för-Talgas-ansökan-om-grafitgruva-2022-09-30.pdf

Det viktigaste i sammanhanget är de inledande orden i yttrandet från Naturskyddsföreningen i Norrbottens län nämligen
… att bolagets ansökan för Nunasvaara Södra inte skall eller kan avgöras enskilt utan först tillsammans med kommande ansökan för resterande delar av grafitprojektet Vittangi nämligen de delar som ingår i projektet Niska (Nunasvaara Norra, Niska Södra och Niska Norra).
Kritiken som framfördes i den tidigare second opinion från Amalina Natur- och Miljökonsult kvarstår där det bl.a. framgick att bolagets konsult endast hittat 12 naturvärdesområden medan Amalina vid en snabb bedömning hittat ett 30-tal!

Inom parentes kan tilläggas t.ex. att det skogsområde där smultronkantarellen hittades inte fanns med bland de av bolaget medtagna naturvärdesområdena.
SVT-nyheter gjorde ett kort inslag om fyndet och Naturskyddsföreningens kritiska inslag som du hittar här.