Sveaskogs nya certifierare Bureau Veritas agerar försvarsadvokat genom att åter igen ifrågasätta samerna!

Foto: Marcus Westberg Skribent: Bertholof Brännström, båda för Sveriges Natur, nr 1 2021.

Att Sveaskog är FSC-certifierat vet kanske de flesta. Men vad betyder egentligen FSC och hur kontrolleras det? Vi reder ut några frågor och vårt öppna brev kan du läsa nedan.

Vi anar ugglor i mossen, minst sagt! Men låt oss börja från början…

>> Vad är FSC?

• FSC står för Forest Stewardship Council och är enligt de själva ”en oberoende, internationell medlemsorganisation som verkar för ett miljöanpassat, socialt ansvarstagande och ekonomiskt livskraftigt bruk av världens skogar, genom sitt certifieringssystem FSC.”

>> Vem bestämmer att ett bolag är FSC märkt?

• FSC sätter alltså upp reglerna men det är inte de som delar ut certifikaten. Det gör, enligt FSC själva, ”oberoende” certifieringsorganisationer. Men vilken certifierare det blir väljer och anlitar bolaget själv.

>> Hur kontrolleras FSC certifierade bolag?

• Certifierade bolag kontrolleras i 5-års cykler. År 1: huvudcertifiering och År 2-5: uppföljande kontroller. Resultaten av varje kontroll sammanställs och publiceras senast 3 månader efter att den är klar och godkänd. Du hittar samtliga kontroller här på Internationella FSC:s certifikatsdatabas.

>> Vad händer om man inte följer reglerna?

• Varje år kontrolleras det FSC-märkta bolaget, av certifieringsbolaget, i sk revisioner. Skulle bolaget ha gjort ett misstag eller en avvikelse i sitt skogsbruk accepteras dessa så länge som de rättas till. Annars utfärdas en anmärkning i följande ordning. 1. Observation 2. Mindre avvikelse (MInor CAR) 3. Större avvikelse (MAJOR CAR).
  • Sveaskog har vid flertalet tillfällen begått brott mot certifieringsreglerna men hittills har inget skogsbolag blivit av med sina certifikat. Detta skriver bla DN om i en granskning.

>> Hur ser det ut för Sveaskog?

• Sveaskog mottog under de senaste åren 3 st så kallade större avvikelse (sk MAJOR CAR) utdelade. Den sista när de försökte avverka Lill-Skarjak i Arjeplog kommun.
  • Sveaskogs FSC-revision i Norrbotten ägde rum i november 2019. I januari 2020 tog bolaget beslutet att byta certifierare från DNV till Bureau Veritas. En händelse som enligt Sveaskog sammanföll av ren slump, ett helt oväntat sammanträffande. I September 2020 skrev vi om ärendet. Läs mer här.
  • Hade bolaget verkligen inte den ringaste aning om att de tänjt gränserna för FSC så mycket att de kunde riskera en andra allvarlig avvikelse?
  • Värt att också notera är att Bureau Veritas 2017 blev under en tid suspenderat från att utfärda FSC som ett resultat att företaget inte kunnat reda ut stora avvikelser (sk MAJOR CAR)

Nedan kan du läsa vårt öppna brev där vi ifrågasätter Sveaskogs certifieringsbolag Bureau Veritas trovärdighet, då de i ett brev den 10.2.2022 ifrågasätter om Östra Kikkejaure samebys ordförande står bakom uppgifterna och kraven gällande de två naturskogsresterna som Sveaskog tänker såga ner på lågfjället Tjappåive.

OBS! VÄNLIGEN KLICKA PÅ BREVET FÖR ATT FÖRSTORA. Du hittar det också publicerat på Skydda Skogens hemsida