Debatt med Sveaskog i P4

23 januari medverkade Marie Karlsson, Naturskyddsföreningen i Norrbottens Verksamhetsutvecklare med ansvar för skogsfrågorna i länet, i Eftermiddag i P4 Norrbotten för att bemöta Sveaskogs VD Erik Brandsma efter att Sveaskog i sitt pressmeddelande 9 januari https://www.sveaskog.se/press/2023/minskade-avverkningsnivaer-i-norrbotten-2023/ lade skulden på samebyarna för att de är tvungna att dra ned på sina avverkningsnivåer inom Norrbottens län.

Vår debattartikel om pressmeddelandet går att läsa både i NSD och Norrbottens Kuriren men är öppet här: https://norrbotten.naturskyddsforeningen.se/debattinlagg-sluta-anklaga-samerna-for-sankta-avverkningsnivaer/

Brandsma ställde sig helt frågande till Naturskyddsföreningens kritik och framförde att han anser att Sveaskog bara är transparenta med de utmaningar de har och att det är ansvarsfullt att gå ut och varna industrin. Karlsson bemötte med att det är Sveaskogs historiska överavverking i länet som ligger till grund för att bolaget är tvungna att dra ned på avverkningsnivåerna, inte problem med samplaneringsprocesseran med samebyarna, men Brandsma hävdade att bolaget har gott om avverkningsmogen skog.