Digital Skogsträff 1 10/11 kl. 19:00 – 21:00

Virgin boreal forest, Muddus National Park, Laponia World Heritage Area, Lapland, Sweden. Bild: Staffan Widstrand/Skogsmissbruket.org

Vill du veta mer om skogen, få insikt i den aktuella skogsdebatten och lära dig mer om hur gammelskog, klimat och biologisk mångfald hänger ihop?
Välkommen till två digitala skogsträffar med föreläsningar och samtal.

Vi kommer att träffas via Zoom.
Alla är välkomma!
Ingen föranmälan behövs!

Digital Skogsträff 1

Onsdag 10/11 kl. 19:00 – 21:00

• Vad händer med skogen? – Malin Sahlin
    • Naturskyddsföreningens skogsexpert Malin Sahlin ger oss kontext till den pågående skogsdebatten. Vilka är stridsfrågorna och vad händer just nu? Vad gör Naturskyddsföreningen när det gäller skogen?
  • Skogen & klimatet – Amanda Tas
    • Hur hänger skogen och klimatet ihop? Amanda Tas är miljövetare och ideell naturvårdare. Hon har bland annat arbetat som forskningsassistent, naturumsinformatör och skogsinventerare.
  • Hyggesfritt och naturnära skogsbruk – Lars Andersson
    • Kan vi ha ett skogsbruk som inte förstör skogen? Lars Andersson från Luleå Naturskyddsförenings arbetsgrupp för skogsbruk utan hyggen berättar om andra skogsbrukssätt än trakthyggesbruket, och hur du kan hitta mer information.

Det här är den första i en serie av två digitala skogsträffar. Nästa träff är den 16/11 kl. 19:00 – 21:00.

Frågor eller funderingar? Välkommen att kontakta Linda Strandenhed, Projektledare, Upptäck Gammelskogen i Norrbotten på linda.strandenhed@naturskyddsforeningen.se.

Inbjudningslänk

Join Zoom Meeting

Meeting ID: 857 8870 0908

• Naturskyddsföreningen i Norrbotten har bjudit in till skogskurser i alla länets kommuner under 2021 med namn Upptäck Gammelskogen.
  • Kurserna och de digitala skogsträffarna genomförs med hjälp av LONA-bidrag, stöd från Luleå, Boden, Piteå och Haparanda kommun, med finansiering från Naturskyddsföreningen och i samarbete med Studiefrämjandet.