Domstolen pausar – gör om, gör rätt!

Lokala skogsgrupper i Norrbottens län har inventerat avverkningsanmälda skogar med höga naturvärden och tipsat Skogsstyrelsen, som ändå gett grönt ljus för avverkning. Naturskyddsföreningen i Norrbotten har överklagat besluten och i samtliga fall fått tillbaka positiva beslut om tillfälligt avverkningsförbud.

I tre av fallen har domstolen fattat beslut om att skicka tillbaka ärendet till Skogsstyrelsen och i två av fallen väntar vi fortfarande på besked. Det står alltså klart att myndigheten inte har fullgjort sitt tillsynsansvar enligt lag och därför fått bakläxa. Det lönar sig att överklaga. Gör om, gör rätt!

Ett pressmeddelande har gått ut till media och du kan läsa det i sin helhet här.

🌲 Suddesjaur, Arvidsjaurs kommun. FSC-certifierade Sveaskog vill avverka gammelskog med häckande tretåig hackspett i. Läs hela inventeringsrapporten här.

🌲 Slaktarberget, Arvidsjaurs kommun. Sveaskog vill avverka naturskog med 35 olika rödlistade arter i. Bland annat doftticka, gräddporing, fläckporing och knärot. Samtliga arter är rödlistade som sårbara (VU). Läs hela inventeringsrapporten här.

🌲 Pärlälven, Jokkmokks kommun. FSC-certifierade SCA vill avverka gammelskog nära Pärlälven där både tretåig hackspett och den rödlistade flodpärlmusslan (EN) har sin livsmiljö.

🌲 Kuuravaara, Övertorneå kommun. SCA vill avverka värdefull stavatallskog med bland annat gräddporing (VU) och knärot (VU) i, samt rikliga mängder död ved. Delar av skogen har tyvärr redan hunnit avverkas.

🌲 Aapua, Övertorneå kommun. Naturskog mitt i byn med knärot och fridlysta och rödlistade fåglar: Tretåig hackspett, spillkråka, tjäder, järpe. Privat markägare. Skogsbolag är Billerud Korsnäs som är PEFC-certifierade.

Stort tack till alla ni som ideellt beger er ut i skogarna för att skydda det sista som finns kvar! Ni är fantastiska!

• Vill du hänga med en lokal skogsgrupp? Hör av dig till skogsnatverk.norrbotten@naturskyddsforeningen.se
  • Vill du lära dig inventera? Anmäl dig till kursen i Arvidsjaur här.

Kontaktperson: Marie Persson, ordförande, Naturskyddsföreningen i Norrbotten, 070-594 57 07, persson.marie82@gmail.com