En tredjedel av vattnen i skogen saknade kantzoner efter avverkning

8 december skickade Skogsstyrelsen ut ett pressmeddelande om resultatet för deras första uppföljning av hur mycket kantzoner som lämnas mot vattendrag vid avverkning. Den visar att en tredjedel av strandlinjerna vid vatten i skogen saknade kantzoner med kvarlämnade träd. Skogsstyrelsen rekommenderar att kantzoner ska lämnas men det finns inget lagkrav eller någon specifikation på hur stor yta man ska lämna orörd närmast ett vattendrag.

Att lämna kvar kantzoner med träd utmed hav, sjöar och vattendrag är en del av god miljöhänsyn i skogen dels för att bevara vattenkvaliteten och vattnets biologiska värden då det minska övergödning och läckage av tungmetaller. Därför har Skogsstyrelsen i uppföljningen av miljöhänsynen utvecklat vilken statistik som tas fram och i år även presenterat siffror på hur stor del av strandlinjerna som har kantzoner med träd kvar i de avverkningar som gjordes under avverkningssäsongerna 2016/17 – 2018/19. Den visar att sträckan strandlinje som helt saknade någon kantzon var 31%. Medelbredden på kantzonerna som lämnats mot vatten var 11 meter.

– Det är mycket värdefullt att vi nu får inventeringsresultat. Det är en förutsättning för att vi ska kunna göra insatser för förbättringar. Vid framtagandet av målbilderna för god miljöhänsyn till kantzoner vid vatten sattes en vision upp att allt vatten i skogslandskapet ska ha funktionella kantzoner på sikt. Om en tredjedel nu helt saknar kantzon så finns det uppenbart jobb att göra här, säger Elisabet Andersson, ekolog på Skogsstyrelsen.