Gallokbeslutet är Ohållbart och Oönskat

Regeringens beslut om tillstånd för bearbetningskoncession var dessvärre väntat men icke desto mindre ett mycket dåligt beslut. Med den nuvarande regeringens tidigt deklarerade uppfattning om ”att älska gruvor” kunde ett NEJ nu har upplevts som ett tecken på svaghet. Beslutet är ett tråkigt exempel på tondövhet och regeringen missade ett gyllene tillfälle att i stället visa lyhördhet. Beslutet tyder dessvärre också på att regeringens uttalade satsningar på det nödvändiga behovet av en omställning till fossilfri energi klingar en smula falskt.

Järn är inte ett mineral som saknas i världen och finns inte på EU:s lista över kritiska mineraler. Den typ av järnprodukt, som avses produceras, är inte ens efterfrågad i den nya modellen för stålproduktion. Avsedd produktion i Gállok kommer att öka våra utsläpp av växthusgaser. Framstående forskare har också tydligt konstaterat att en gruva i Gállok inte utgör någon hjälp för klimatet. Sist men inte minst har regeringen ånyo underlåtit att efterfölja internationella konventioner om urfolksrätten och kommer åter att få kritik och pekpinnar av FN.

Tänk om regeringen i stället hade visat handlingskraft och för första gången insett och förstått att koloniseringen av renbetesmarkerna måste få ett slut och att den viktiga samiska kulturen måste ges livskraft och utrymme.

Tänk om regeringen i stället hade tänkt nytt och verkligen ansträngt sig för att medverka till andra och nya arbetstillfällen i Jokkmokk.

Tänk om näringsministern i stället hade kunnat ägna sig åt viktigare saker än att ge en obehövlig gruvetablering ytterligare 7-10 års onödigt och kostsamt arbete med tveklöst dåliga förutsättningar för ett lyckosamt slut.

Naturskyddsföreningen i Norrbotten kommer fortsatt stödja en gruvnäring med en annan och ny modern mineralhierarki än den regeringen inte förstått har passerat ett bäst före datum. Naturskyddsföreningen fortsätter därför att granska alla förestående gruvprocesser även inkluderande mineraler på EU:s kritiska lista.

För Naturskyddsföreningen i Norrbotten
Styrelsen genom