HJÄLP OSS ATT STOPPA GRUVAN!

#StandWithSápmi #StoppaGruvan #IngenGruvaiGállok

Regeringen ger det brittiska företaget Beowulf Mining tillstånd att gå vidare med sin plan på att öppna en gruva i Gállok (Kallak) i Jokkmokk. Det kommer innebära permanenta skador på miljön i det känsliga området och stora negativa konsekvenser för rennäringen. Med beskedet är det tydligt att regeringen låter kortsiktiga ekonomiska intressen gå före miljöhänsyn och samiska rättigheter. Dessutom ignorerar man de högljudda protester och den tunga kritik som framförts av myndigheter, miljörörelsen, Svenska kyrkan, FN, flera civilrättsliga organisationer – och inte minst av de samebyar som berörs allra mest. Allt för en gruva med relativt låga järnhalter och kort livslängd. Det stämmer att Sverige behöver mineraler för den hållbara omställningen. Men planerna i Gállok gäller brytning av järnmalm, som varken är en bristvara eller en kritisk metall för att ställa om till ett fossilfritt samhälle.

Men än är inte sista ordet sagt!

Nu startar vi en insamling för att möjliggöra Naturskyddsföreningens fortsatta opinions- och påverkansarbete för att rädda den värdefulla natur som nu hotas. Med din hjälp kommer vi fortsätta verka lokalt och regionalt för att gruvan inte ska bli verklighet. Som miljöorganisation har Naturskyddsföreningen rätt att överklaga, vilket vi också kommer överväga.

Länk till insamling: https://fal.cn/3nbSA

Varje bidrag är värdefullt!
Sprid gärna ordet vidare i dina kanaler!

>> Mer info på riksföreningens hemsida.

På bild: Gállok och Lilla Lule älv från berget Átjek.
Foto: Tor Tuorda