Liikavaara blir ingen ny grön gruva

Dagbrott med grävmaskin.

Exempel på nytt dagbrott” Foto Björn Lundquist

Insändare NSD 15 mars 2022

De miljöpolitiker och regionföreträdare som i insändare sjungit gruvornas lov, måste nu känna sig nöjda. Boliden har fått det kanske sista hindret undanröjt för att öppna en ny koppargruva i Liikavaara nära Aitik. Gruvan skall vara i drift under högst 12 år och malm brytas under 8 år. Beräknad malmproduktion är 58 miljoner ton, samma som mängden gråberg. Under den kvarvarande tiden för grannen Aitik, som beräknas vara i drift till år 2046, och där produktionen uppges vara 45 miljoner ton/år bör den beräknade totala malmproduktionen bli ca 1080 miljoner ton (år 2022 – 2046). Av totalt beräknad bruten malm i området fram till 2046 blir tillskottet från Liikavaara då ca 5 procent.

Konsekvenserna? Människorna i tre byar får eller har redan tvingats flytta. År 2018 fanns det sammanlagt 42 permanenta bostäder i byarna och därutöver fritidshus. Vägen E10 måste få en ny sträckning, tillfälligt eller permanent. 11 000 ton ammoniumnitrat uppges behövas för sprängningarna i det nya dagbrottet. Dieseldrivna truckar skall transportera malmen till Aitik för anrikningen. Eldrift anses inte vara lönsamt. ”Den omfattande Investering som erfordras för sådan drift står inte i rimlig proportion till verksamhetens korta livslängd” skriver bolaget i miljökonsekvensbeskrivningen. De redan nu påtagliga problemen för rennäringen i Gällivare skogssameby förvärras. Ytterligare en del av ett kärnområde av riksintresse för näringen går förlorat.

Bolaget har anfört ”att brytning av koppar i Liikavaara är ett tvingande skäl med allt överskuggande allmänintresse”. För den intresserade – koppar finns inte ens med på EU-kommissionens kritiska lista från år 2020.

Är detta exempel på en långsiktigt hållbar nyöppnad gruva? Om det här är modellen för nya gruvor, så bevara oss för framtiden. Det blir en ökning och inte en minskning av koldioxidutsläppen, som Boliden bidrar med. Syftet är väl bara, att de 58 miljonerna producerad malm skall maximera vinsterna under några år. Detta är helt enkelt ohållbart och oförsvarbart.

För Naturskyddsföreningen i Norrbotten

Björn Lundquist