Ny ordförande

Söndagen den 2 april träffades länsförbundet, Naturskyddsföreningen i Norrbottens län, i Piteå för att genomföra länsstämma. Då valdes jag in som ordförande tillsammans med ytterligare några nya in i styrelsen. Det är ett mycket stort förtroende som jag och styrelsen fått av föreningen. Det ska vi se till att förvalta väl. Föreningens arbete behövs!

Vi ser tydliga bevis runt om oss på att vårt arbete och engagemang är viktigt. En sådan aktuell fråga är i dagarna det arbete som bedrivs i föreningen för att rädda nyckelbiotopsinstrumentet.

Skogsstyrelsen meddelade i mars att myndigheten tar en ”paus” och omgående slutar att inventera och registrera nyckelbiotoper i nordvästra Sverige – den del av landet där de sista stora, sammanhängande områdena av skyddsvärd skog finns kvar.

Inventering av nyckelbiotoper är avgörande för att registrera var viktiga skogsområden för rödlistade och hotade arter finns. Inventeringarna är även avgörande för att myndigheter och markägare ska kunna göra överväganden och ha möjlighet att på rimligt gott beslutsunderlag göra prioriteringar vid planering av såväl formellt skydd av skog samt vid upprättandet av skogsbruksplaner. Inte minst används också instrumentet av övriga aktörer som sysslar med olika typer av markanvändning och samhällsutveckling. Skogsstyrelsens beslut innebär en drastiskt försämrad insyn från allmänheten kring särskilt skyddsvärd skog. Beslutet har även skapat en stor osäkerhet hos myndighetens tjänstemän eftersom inga nya rutiner finns på plats. Begreppet nyckelbiotop har även en stark koppling till skogscertifieringarna då dessa inte tillåter avverkning av nyckelbiotoper.

Vi anser att i och med beslutet har Staten abdikerat från sin uppgift med att inventera och registrera nyckelbiotoper i nordvästra Sverige, de har därmed även frånsagt sig rollen som kunskapsförsörjare som tillhandahåller helt nödvändig kunskap. När det gäller denna viktiga fråga har bl.a. vår egen skogsgrupp har även skrivit ett yttrande i frågan som skickats till media och Regeringskansliet. Bra jobbat!

Ytterligare en viktig punkt som kommer ganska snabbt inpå är Rikskonferensen i Skövde den 12-14 maj. Här är det viktigt att länsförbunden deltar eftersom det är en chans att påverka de nya riktlinjer som man arbetar med på riksnivå.

I den nya styrelsen har vi stor hjälp av resurser som finns kvar från den gamla styrelsen där vi får viktig historia och bakgrund. Det gäller för oss nya att förvalta och arbeta framåt med det som utgångspunkt. Det är mycket som ska genomföras och planeras och det arbetet har vi satt igång redan. Vi genomförde första styrelsemötet lördagen den 8 april i Luleå.

Det känns viktigt med den lokala förankringen i vårt arbete så bl.a. därav kommer de fysiska möten som styrelsen planerar att genomföras ute i länet. Vi hoppas då att vi får besöka lokala kretsar och ta del av kretsens arbete. Det första inplanerade fysiska mötet blir i Jokkmokk den 9 september.

De gröna frågorna har alltid funnits med i mitt liv på ett eller annat sätt. Inte minst har det lilla familjejordbruket som morföräldrarna drev varit viktiga grundstenar i min gröna utveckling och förståelse för hur viktig natur och miljö är för vår överlevnad. Mina rötter är i Ångermanland där jag är född och uppvuxen i Långsele, ett litet järnvägssamhälle vid Faxälven, några km innan den går ihop med ståtliga Ångermanälven.
Efter studier (mikrobiologi och biologi) vid Umeå Universitet hamnade jag i Norrbotten 1994. Jag trivs jättebra med den Norrbottniska naturen och människorna, såklart ägnas en stor del av fritiden till uteaktiviteter, både sommar och vinter. Jag är en galen motionär som bl.a. genomförde en svensk klassiker 2016, en av sönerna har också lockat in mig i CrossFit-världen så en del tid ägnas åt det och självklart en massa tid på ridbanan med yngsta dottern.

Jag har sedan 1997 arbetat med projekt inom infrastruktur och bl.a. mineralnäring där bl.a. artskydd- och rennäringsfrågor är ett områden som ofta berörs. Jag arbetar också med större tillståndsprojekt enligt miljöbalken. I dessa sammanhang anser Stig att det är speciellt viktigt att hålla miljöfrågans fana högt. Jag har en historia i Naturskyddsföreningen där jag varit aktiv på många sätt ända sedan studietiden i Umeå. Jag var också anställd av föreningen en sommar för att inventera skyddsvärd skog i Bodens kommun enligt ”Steget före”.

Med den bakgrund jag har och de projekt jag arbetat med under åren ser jag att vi lever och verkar i ett län som betyder oerhört mycket för både regional och nationell utveckling. I dessa sammanhang är det självklart viktigt att se på samhällsutvecklingen med ”miljöglasögon” och förvalta våra resurser och riksintressen på ett ansvarsfullt sätt.
Hållbar utveckling, mångfald och alla människors lika värde mycket viktiga värdeord för mig. Jag vill verka för att Norrbotten utvecklas i en riktning där miljö, samhälle, utveckling, mångfald och mångkultur får samverka i riktning mot ett hållbart samhälle. Det är också viktigt för mig att beslutsfattande i vårt samhälle, inkluderar och baserar sig på hänsyn och ansvarstagande ur miljösynpunkt. Vi måste få miljöfrågorna att bli en naturlig del i våra vardagliga liv och därför anser jag också att det är viktigt att vi gör allt vi kan för att öka kunskap och intresse för frågorna på alla plan.

Tillsammans ska vi verka för en skön grön utveckling av vårt Norrbotten.

Stig Sörlin

stig_sorlin2