Platsannons – tipsa oss och få en bok

Torne älv

Vi söker snösparvar och rävar för snar anställning

Det finns enligt den senaste uppskattningen ca 52000 snösparvar och 150000 rävar i hela Sverige.
Däremot så finns det enbart i Norrbotten 249 177 människor.
Nu är vi säkra på att bland dessa gömmer sig några snösparvar, rävar och säkert någon liten norna också.

Vid det här laget har du förstått att inledningen till den här artikeln var bara för att skapa uppmärksamhet och få dig att läsa vidare – förlåt att vi luras så.
MEN, fortsättningen är faktiskt viktig för hela bredden av den biologiska mångfalden, för klimatet och för att lösa de riktigt viktiga frågorna för både snösparvar, rävar, nornor och människor!
Det är så nämligen att den 23 april 2023 är det länsstämma i Luleå.
I samband med den kommer för det kommande året en styrelse, revisorer och valberedning att väljas. Dessa ”anställningar” brukar man kalla förtroendevalda – lönen består inte av pengar utan glädjen över att tillsammans med andra engagera sig för allt levande i Norrbottens län och i förlängningen hela världen.

Vi i valberedningen som valdes på länsstämman 2022 är Malin, Virpi och Urpo. Utöver oss finns det alltså ytterligare 249 174 människor i Norrbottens län.
Vi känner några av dessa personer men inte riktigt alla ;-). Det finns en fin teori som på engelska kallas Six degrees of separation som säger att man kan skapa kontakt med någon i världen efter maximalt sex bekantskapsled.
Nu söker vi inte efter alla i världen utan endast de som just du råkar känna i Norrbotten…
… och som just du känner till!

Vem känner du?
Du vet säkert någon riktigt fin snösparv eller slug räv i människoskepnad? Eller en späd norna som bara väntar på att blomma ut?
Vi söker människor som vill göra skillnad och bidra till en bättre värld för alla.

Vi lovar bort en bok…
• Bland de som tipsar oss via telefon eller e-post lottar vi ut fem böcker – Natur i norr.
• För dig som tipsar och dessutom kommer till länsstämman är garanterad en bok.
Bild på boken ser du här nedan och här har du en presentation i pdf-format.

Gör så här:
1. Tänk
2. Fråga gärna personen om det är ok att föreslå hen – underlättar för oss
3. Är du blyg som en viol och inte vågar fråga föreslå ändå
4. Ring oss i valberedningen första hand, men ifall du inte får tag på oss (eller fortfarande är blyg som en fiol ;-)) så skicka ett mail och berätta om personen.
5. Sätt dig och vänta på att du har tur i utlottningen av boken eller allra helst kom till länsstämman så får du en bok.
(En liten parentes krävs här, vi i valberedningen får inte föreslå den nya valberedningen, men du kan kvittra ditt förslag till någon som du vet kommer att delta på länsstämman.)

Våra kontaktupppgifter i valberedningen finns här, men eftersom det är bättre att de finns nära till hands så finns de här:

Urpo Taskinen VITTANGI 070-629 58 02 urpo.taskinen@gmail.com
Virpi Törlind LULEÅ 070-321 55 30 virpi.torlind@gmail.com