23/9 : Skog för Livet på Kulturens Hus i Luleå

Skogsfrågan blir allt mer infekterad, i Sverige och i synnerhet i Norrbotten. Gammelskog försvinner i en rasande takt. Bara mellan 2003 och 2019 har nästan en fjärdedel av de sista oskyddade gammelskogarna försvunnit enligt en ny forskningsrapport. Det innebär ett starkt hot mot den biologiska mångfalden, klimatet, samernas rättigheter, friluftslivet och naturturismens framtid.

Många organisationer, föreningar, företag, forskare, enskilda skogsägare med flera har tagit ställning och arbetar aktivt för att skapa förändring. Nu vill vi i Naturskyddsföreningen i Norrbotten samla alla goda krafter för att värna skogarna här i norr.

Vi kan tillsammans bli en stark kraft för skydd av naturskogar och ett ändrat skogsbruk”, säger Björn Lundquist, t.f ordförande för Naturskyddsföreningen i Norrbotten.

23 september ordnar vi en skogsdag på Kulturens Hus i Luleå med syfte att lyfta fram skogsmiljöns betydelse, visa vår upprördhet över det pågående skogsmissbruket och ge våra bilder av vad en hållbar framtid för skogen innebär. Vi hoppas att dagen ska leda till fortsatt samarbete för att synliggöra problemen och stärka opinionen mot den pågående skövlingen. Med gemensamma krafter vill vi påverka beslutsfattare på alla nivåer för att förbättra lagar och regler.

”EU har upptäckt att skogen i Sverige inte mår bra och att skogspolitiken behöver ändra inriktning. Alltför många politiker i länet, i kyrkans stift, i riksdagen och regeringen försvarar däremot skogsindustrin och trakthyggesbruket och hävdar att Sverige har ett hållbart skogsbruk. Regeringen och skogsindustrin lobbar för att EU ska sänka miljökraven på skogsbruket. Genom att höja våra röster kan vi visa politiker på alla nivåer att vi inte accepterar fortsatt skogsmissbruk”, säger Maj Aspebo, talesperson för Naturskyddsföreningen i Norrbottens skogsnätverk.

Programmet bjuder bland annat på ett panelsamtal med naturturismföretagare, renskötare, skogsforskare, skogssakkunniga, kulturskapare såväl som en rad olika föredrag. Några av de som kommer att tala är radioprataren, fotografen och författaren Thomas Öberg, naturvetaren Amanda Tas, forskaren Jörgen Sjögren vid SLU, juristen Tilda Pontén från Amnesty Sverige, Jörgen Stenberg, musiker och renskötare inom Malå sameby, fågelkännaren och konstnären Mats-Åke Bergström, naturturismföretagaren Lars Malmström, Maj Aspebo från Skogsnätverket Norrbotten, skogsägaren Marie Karlsson som valt bort trakthyggesbruket, Lars Andersson, aktiv inom Naturskyddsföreningen i Luleå, mfl.

Utöver detta kommer vi att bjuda på musik från Hasse Alatalo med bandet Kon Flyger såväl som sång av Karin Paulin och jojk av Jörgen Stenberg. Du kommer att kunna ta del av en fototställning med internationellt prisade fotografen och storytellern Marcus Westberg och andra konstnärliga inslag med fokus på hotade arter i skog och mark; bland annat från Täcklebo Broderiakademi, Roland Jatko, Mats-Åke Bergström, Josefin Şîlan Karlsson, Marie Karlsson och Ulrika Karlsson. Vi kommer också att hålla i en politikerutfrågning med företrädare för de två blocken och kl:14.00 promenerar de som vill tillsammans till Gula paviljongen i centrala Luleå för att ta del av en gemensam apell för skogen.

OBS! Programmet är preliminärt och fler talare kommer ev. att tillkomma. Du kan ladda ner programmet här.

>> Plats: Lilla Salen, Kulturens Hus, Luleå
>> Tid: 09.00 – 18.00