Sveaskogs charmoffensiv får kritik från miljörörelsen

PRESSMEDDELANDE 2012-09-20

Södra Norrbotten sommaren 2012. Foto Björn Mildh.

Sveaskog har startat en charmoffensiv riktad till riksdagens miljö- och jordbruksutskott och till riksdagsmän i Norrbotten och Västerbotten. Ledamöterna tas ut på exkursioner till noga utvalda visningshyggen i bolagets skogar ”där de hinner varva ner och har tid för samtal”. Målgruppen är alltså landets lagstiftare.

– På Sveaskogs marker bortom allfarvägarna visar bolaget sitt rätta ansikte, med avverkade gammelskogar, nerhuggna naturvärdesträd och avverkningsplanerade nyckelbiotoper, och där miljövård och FSC-regler fortfarande är okända begrepp, men det fick man självfallet inte se. Att allsidigt sätta sig in i skogsfrågorna var tydligen inte viktigt, det räckte med att lyssna till Sveaskogs lobbyister, säger Björn Mildh, styrelseledamot i Skydda Skogen.

Sveaskog har påtagit sig rollen att företräda skogsbolagen. Ledamöterna förmedlas bilden att Sveaskogs policy följs av alla inom svenskt skogsbruk.

– I själva verket följs den inte ens av Sveaskog själva, säger Björn Mildh.

Skogsbolagen vill behålla det de kallar ”den svenska modellen”, med kalhygge, markberedning, plantering, gallringar och slutligen ett nytt kalhygge. Omloppstiden är 80 – 100 år och kan kanske pressas ner. Plantager – monokulturer – som bolagen envisas med att kalla ”skog” tar upp en allt större del av landskapet.

– I Sverige kritiserar vi länder i tropikerna som hugger ner sina naturskogar och ersätter dem med oljepalmsplantager, monokulturer, säger Lars Andersson, ordförande i Naturskyddsföreningen i Norrbottens län. Och vad gör vi i Sverige? Jo, vi hugger i snabb takt ner våra återstående egna naturskogar och gör om dem till tall- eller granplanteringar. Vilken är skillnaden?

Skogsbruket vill ha kvar en oförändrad skogsvårdslag som är fristående från brottsbalken och som ger bolagen straffimmunitet och stor frihet. Man är även helt emot hyggesfritt skogsbruk. Det är skälet till charmoffensiven, som har målet att övertyga riksdagsledamöterna.

– Sveaskog kan alla knepen. Svenskt skogsbruk måste bli skonsammare. Skogsvårdslagen måste skrivas om, säger Björn Mildh för Skydda Skogen.

Kontakt:
Lars Andersson
, ordförande i Naturskyddsföreningen i Norrbottens län lars.andersson@naturskyddsforeningen.se
076 – 789 59 64

Björn Mildh, styrelseledamot Skydda Skogen
bjorn.mildh@naturskyddsforeningen.se
0911 – 682 65

Pressmeddelandet som pdf-fil här.