Sveaskogs svar och vår replik.

Den 12 januari skrev vi ett öppet brev till Sveaskog gällande avverkningarna på Tjappsåive, Arjeplog kommun. Brevet går att läsa i sin helhet genom att klicka här. Den 21 januari skriver Sveaskog ett som du kan läsa här nedan samt våran efterföljande replik.

Sveaskogs nya kommunikatör har svarat:

”Under arbetet att göra en ytterligare granskning av området så togs avverkningsanmälningarna tillfälligt tillbaka. När området hade kvalitetssäkrats så skickades avverkningsanmälningarna åter tillbaka till Skogsstyrelsen.

Sveaskog brukar produktionsskogar och avsätter skogar med höga naturvärden i hela Sverige så även i Arvidsjaurs kommun där Sveaskog avsatt ca 46000 hektar för naturvård, vilket är långt över de krav som både certifieringar och lagar kräver.”

Vår replik lyder:

Bästa Erik Brandsma, Eva Färnstrand och Tobias Thomson,

Tack för Sveaskogs svar den 21 januari, nedan. Tyvärr är kommunikatör Tobias Thomsons beskrivning av bolagets skogsbruk på Tjappsåive i Östra Kikkejaure samebys marker en skönmålning som vilseleder, även om den låter tilltalande för den oinitierade läsaren. Som Sveaskogs hemsida.

Låt oss därför bemöta svaret med några fakta.

Under alla år ända sedan Sveaskog började sin verksamhet 1.1.2002 har bolaget hemlighållit sina naturvärdesbedömningar och konsekvent vägrat en öppen, kunskapsbaserad redovisning. Uppenbart tål bedömningarna ingen sådan granskning. (Exempel: Naturskogen av nyckelbiotopsklass vid Lill-Skarja 2019-2020 i Maskaure sameby).

Hemlighållandet har gett Sveaskog möjlighet att avverka skogar med höga naturvärden, även av nyckelbiotopsklass, vilket också skett.

Ingen skog skall avverkas med hemlighållen naturvärdesbedömning!

Sveaskog kräver årliga samråd med Östra Kikkejaure sameby (och alla andra samebyar) om skogar som bolaget vill avverka. Samrådet 2018 omfattade 110 skogar, nästan 2000 ha, inom byns renbetesmarker. Bolaget, som är i ständigt överläge, fick ja till nästan allt. Så fortsätter det, år efter år. Ett nej av samebyn respekteras inte. Det gäller bara för stunden.

Det är svårt att säga nej till statliga Sveaskog. Bolaget tar vad man vill ha.

Men att spara 7 ha högklassig naturskog som står mitt på ett 150 ha stort kalhygge, och en liknade naturskogsrest intill, det går inte. Det har statliga Sveaskog inte råd med!

Tjappsåive. Den avverkningsanmälda naturskogen omsluten av hyggen.

Vad gör det att Sveaskog hugger hänglavsrika naturskogar medan renarna svälter, bara bokslutet blir bra!

Vad mera är, Sveaskog vägrar trots begäran att svara samebyarna som sedan några år tillbaka skriver till bolaget för att värna sina renbetesmarker och hänglavsskogar som ännu återstår.

Det är som om samerna inte existerar.

Bästa kommunikatör Tobias Thomson, koncernchef Erik Brandsma och styrelseordförande Eva Färnstrand.
Sluta osynliggöra vår urbefolkning samerna och deras renskötsel!

Spara de två avverkningsanmälda naturskogarna på Tjappsåive!
400 år av statliga övergrepp och osynliggörande räcker.

Vänligen

Leif Lundberg, Maskaure sameby
Johanna Nilsson, verksamhetsutvecklare, Naturskyddsföreningen i Norrbotten.
Björn Mildh, medlem i Naturskyddsföreningen.