Vi uttrycker vårt stöd för Sápmi tillsammans med 24 andra organisationer

Skanjuk renbetesmark, Luokta-Mávas sameby. Foto: Anna-Maria Fjellström

Att kampen om skogarna i Norrbotten har blivit intensivare och hårdare är det onekligen ingen som undvikit. Exploateringarna i Sápmi ökar i skrämmande takt och vi anser att det är av enormt stor betydelse att vi tillsammans kräver förändring.

Det som började var med striden om Lill-Skarja inom Maskaure samebys marker, Arjeplog kommun och därefter har det kämpats från olika håll och rapporterats i diverse medier, både lokalt, regionalt och nationellt. Vidare skrev 29 samebyar, i november, ett gemensamt uttalande för att slå larm om Sveaskogs hyckleri och även Sámiid Riikkasearvi (SSR) skrev ett öppet brev till Sveriges regering.

I söndags var det samernas nationaldag och vi, tillsammans med 24 andra organisationer, uttryckte vårt stöd för Sápmi genom att kräva skydd, restaurering och hållbart brukande av skogen. Dagens skogsbruk omöjliggör klimaträttvisa och förbiser den i grundlagen definierade urfolksrätten; naturbetesbaserad renskötsel. Du kan läsa hela debattartikeln genom att klicka här.

I samma veva som detta skriver även Sveriges natur om hur renarna blir skogsstridens offer och hur samarbetet mellan Naturskyddsföreningen i Norrbotten och Maskaure sameby startade för några år sedan. Vi är såklart otroligt tacksamma över detta arbete då det innebär att vi tillsammans kan stå upp för våra skogar och värna om samernas rättigheter till sina marker, med projektet Samma land, inte samma rättigheter, som grund”, säger verksamhetsutvecklare Johanna Nilsson.

För frågor, vänligen kontakta: Johanna Nilsson, verksamhetsutvecklare på kansli Norrbotten, johanna.nilsson@naturskyddsforeningen.se.