Yttrande om vindkraft

Naturskyddsföreningen i Norrbottens län har den 7 januari 2021 yttrat sig om Vattenfall Vindkraft Sverige ABs ansökan om tillstånd enligt miljöbalken att få anlägga och driva 58 vindkraftverk på Käymävaara i anslutning till byn Käymäjärvi i Pajala kommun. Naturskyddsföreningen anser att detta projekt inte ska godkännas.

Vindkraften behövs i Sverige då vi är mitt inne i en enorm energiomställning, där kol och olja måste fasas ut. Samtidigt behöver vi el och energi. Lösningen är en kombination av minskad användning, energieffektivisering och utbyggnad av förnybar energi. För att klara omställningen behövs vindkraft i hela landet. Men det får inte ske på vilka villkor som helst.

Naturskyddsföreningen i Norrbottens län anser att ansökan skall avvisas och således byggande av vindkraftparken ej skall medges främst med hänsyn till de kumulativa negativa effekterna för rennäringen som vindkraftparken bedöms få tillsammans med skogsavverkningarna inom samebyns område och gruvverksamheten i anslutning till Kaunisvaara. Skälet är vidare att ett unikt område med dokumenterade naturvärden ej ytterligare bör tillåtas förstöras.

Läs hela yttrande här (pdf-fil).
• Vattenfall Vindkraft Sverige ABs sida om Käymävaara hittar du här.