VÅR VERKSAMHET

Vi arbetar för att skydda och bevara vår unika natur och biodiversitet, samt för att främja en hållbar utveckling i vårt vackra län.

Här får du en inblick i våra olika grupper, projekt och initiativ som syftar till att bevara och återställa Norrbottens fantastiska landskap, från de djupaste skogarna till fjällens majestätiska toppar. Vi engagerar oss i frågor som rör klimatförändringar, hotade arter och ekologiska livsmiljöer, och erbjuder stöd och verktyg till både individer och lokala samhällen för att göra en verklig skillnad. Utforska våra initiativ och lär dig mer om hur du kan bli en del av vår rörelse för en bättre och mer hållbar värld.

Tillsammans kan vi skydda det som gör Norrbotten riktigt unikt för framtida generationer!

SKOGSNÄTVERKET

Skogen är viktig både för den biologiska mångfalden och klimatet. Genom samarbeten, utbildningar, informationskampanjer och juridiska ärenden bevarar vi de värdefulla skogarna i Norrbotten. Ingen kan göra allt men alla kan göra något, så kom med du också! Tillsammans för friska och levande skogar.

HAV OCH VATTENGRUPPEN

Hav och vattengruppen arbetar för att bekämpa föroreningar, bevara marina ekosystem och främja hållbar användning av våra vattenresurser. Genom forskning, utbildning och praktiska insatser arbetar vi för att säkerställa att våra vattenmiljöer förblir friska och livskraftiga. Häng med!

KLIMAT OCH ENERGIGRUPPEN

I norra Sverige blir klimatförändringarna allt tydligare och vi behöver göra allt vi kan för att prata mer om klimatet och faktiskt göra något för att ändra den negativa trenden. Vill du veta mer om Klimatanalys Norr eller vara med och stärka klimatgruppen?

VINDKRAFTSGRUPPEN

Vindkraftsgruppen strävar efter att främja och utveckla vindkraft som en miljövänlig energikälla samtidigt som vi skyddar våra naturlandskap och biologiska mångfald. Med vårt engagemang och vår expertis arbetar vi för att säkerställa att vindkraftsutbyggnad sker på ett sätt som är hållbart och ansvarsfullt.

GRUVGRUPPEN

Gruvgruppen arbetar aktivt för att skydda våra värdefulla naturmiljöer från de skadliga effekterna av gruvdrift. Genom att kombinera expertis, engagemang och ett starkt nätverk av medlemmar och volontärer strävar vi efter att påverka beslut och skapa förändring.

NATURRESURSCENTRUM I NORR

Vi jobbar med strategiskt analys-och påverkansarbete relaterattill industrins kilmatomställning och dess inverkan på natur och miljö. Välkommen att höra av dig!

FÄLTBIOLOGERNA

Hos oss får unga en relation till naturen och samtidigt verktyg för att organisera sig och påverka i samhällsdebatten. Vi åker på internationella klimattoppmöten, inventerar avverkningshotade skogar, fjällvandrar, utbildar unga i ledarskap, skriver debattartiklar och skapar en mötesplats för olika miljöintressen. Vårt största mål är att inspirera varandra till att inse att vi har makten att förändra världen.

NATURSNOKARNA

Hitta en groda, följ ett rävspår eller baka pinnbröd över öppen eld – häng med Natursnokarna! Vår barn- och familjeverksamhet där barn och deras vuxna upptäcker naturen tillsammans.

AKTSE FJÄLLSTUGA

Som medlem i Naturskyddsföreningen kan du hyra vår egen stuga i Aktse. Under vår, vinter och höst kan du boka valfritt antal dagar. Under sommaren, från efter midsommar till slutet av augusti bokas i första hand hela veckor. OBS! Ingen uthyrning från mitten av maj och fram till och med mitten av juni p g a snösmältning och stora vattenflöden, samt tid för reparationsarbeten och underhåll.

KLIMATANALYS NORR

Industriomställningen i norr är en nödvändig del av den globala transformationen till ett fossilfritt industrisamhälle, om vi ska klara av att landa i en ekologiskt hållbar framtid där människors behov tryggas. Men ingen tycks ha överblick över hur stora de samlade effekterna kan bli av alla föreslagna projekt som ingår i den nya vågen av exploatering och elektrifiering i övre Norrland. Projektet Klimatanalys Norr sätter brännpunkterna i konflikten om naturresurserna och naturvärdena på kartan.

KÄRNKRAFTSFRITT BOTTENVIKEN

Nätverket Kärnkraftsfritt Bottenviken är ett partipolitiskt obundet nätverk för alla som vill arbeta för att stoppa byggandet av kärnkraftverk i Bottenviksområdet. Vi bryr oss om miljön och vill arbeta för en hållbar utveckling utan kärnkraft. Vi anser att kärnkraften inte är någon lösning på klimathotet, det är istället ett slut på energislöseriet, smart energiteknik och olika förnybara energilösningar. Vi vill samarbeta över alla gränser för en kärnkraftsfri värld.

KONTAKT

Naturskyddsföreningen utgörs av 24 länsförbund och 270 kretsar. I Norrbottens län finns ett länsförbund och 14 kretsar, alla med egna styrelser. Kontakta din krets om du vill engagera dig lokalt där du bor. Om du har frågor eller inte får tag på din krets kan du kontakta oss på Norrbottens kansli!

VI TYCKER

Här hittar du allt ifrån debattartiklar, uttalanden, mediainslag, remisser, överklagande och mycket mer.

ARKIV

Här hittar du allt ifrån gamla hemsidor, projekt och annat matnyttigt.