Lyckat jobb av Luleå kretsen med att få till en övergång till hyggesfritt skogsbruk för Luleå kommuns markinehav

Nu utreder Luleå kommun hur de ska kunna bedriva  hyggesfritt skogsbruk trots att man  röstade ned medborgarförslaget om hyggesfritt skogsbruk  i samband med att en ny skogspolicy  antogs i stadsbyggnadsnämnden i somras, trots att en motion som stödde medborgarförslaget inte hade hunnit behandlats i kommunfullmäktige.

Men under sensommaren och hösten har Luleå-kretsens arbetsgrupp som skickade in medborgarförslaget fortsatt jobba med frågan.  De har genomfört möten med både kommunalråd och stadsbyggnadsnämndens ordförande. Haft en skogsexkursion under ledning av skogsingenjören Martin Jentzen, som arbetar med naturnära skogsbruk. Och gjort debattinlägg i lokalmedia och har lyckats ändra kommunens beslut då föreningens förslag kom att stödjas av både Miljöpartiet och Vänsterpartiet som ingår i kommunens nya styre. Stadsbyggnadsförvaltningen får i uppdrag att utreda en förändring av kommunens skogsbruk där ”målet är att ett hållbart hyggesfritt kontinuitetsskogsbruk ska bedrivas på hela kommunens brukade skogsinnehav”.

Kontinuitetsskogsbruk innebär att man istället för kalhyggen tillämpar hyggesfria metoder där marken hela tiden är bevuxen av skog.

Luleå kommuns skogsinnehav är på ca 6 500 ha, lika mycket som 13 000 fotbollsplaner.