Lystring Sveaskog – skogen i Juoksuvaara ska stå kvar!

NATURSKYDDSFÖRENINGEN I NORRBOTTENS LÄN, SKOGSUPPRORET OCH GREENPEACE KRÄVER ATT SVEASKOG STOPPAR SIN PLANERADE AVVERKNING AV DEN SISTA SKOGEN I JUOKSUVAARA, NORRBOTTEN.

Inventeringar visar att den lilla kontinuitetsskog som finns kvar är både ekologiskt och kulturellt viktig. Ändå planerar Sveaskog att avverka den.

I en tid av skenande artdöd, hur kan ett statligt bolag – vårt bolag – försöka skövla de få öar av biologisk mångfald som finns kvar?

Och hur går detta ihop med deras eget beslut om att minska avverkningsnivåer och satsa på ”ett värdeskapande skogsbruk som bidrar till ambitionen att vara ledande inom hållbart skogsbruk”?

#extractivism #sveaskog #deforestation #Skogsbruk #BiologiskMångfald #Kalhyggen #skogsmissbruket #låtskogenleva #sveaskog #NaturskyddsföreningeniNorrbottenslän #Greenpeace #Skogsupproret

Läs mer här:
Juoksuvaara i Min karta
• Greenpeace skogsarbete – skriv under för gammelskogen
Skogsupproret på Facebook

Om du vill engagera dig i skogskampen i Norrbotten, ta kontakt med skogsgruppen eller kolla med din lokala krets vilket arbete som redan pågår.
Se också alla de kurstillfällen som sker kring Upptäck gammelskogen och inom projektet Inventera mera, du hittar information om digitala träffar och lokala kvällsexkursioner här och om helgkurser här.