Deldom kring Nunasvaara södra 5 april 2023

Torne älv

Torne älv vid Rovasuando. Foto Hanna Råman.

Mark- och miljödomstolen (MMD) har den 5 april 2023 avkunnat deldom gällande Talga ABs ansökan om tillstånd enligt miljöbalken till gruvverksamhet vid Nunasvaara södra.
MMD skriver att den upprättade miljökonsekvensbeskrivningen uppfyller kraven i 6 kap Miljöbalken (MB). Miljöbedömningen kan därmed i enlighet med 6 kap 43§ slutföras.
MMD avslår vidare bl.a. vårt yrkande om att ansökan ska avvisas eller avslås.

Självklart är vi väldigt besvikna över att domstolen ”bokstavstroget” tillämpar skrivningen i MB. Vi har med användning av bolagets egna beskrivningar påvisat att bolaget avser driva de kvarvarande tre gruvorna, för vilka miljöprövning ännu inte har sökts, tillsammans med Nunasvaara södra.
Det fäster inte domstolen någon vikt vid eftersom dessa tillkommande gruvor ännu inte har några tillstånd, som t.ex. bearbetningskoncessioner, beviljade. Det är samma skäl som bolaget har använt. Vi hade hoppats att domstolen kunnat insett hur, enligt vår uppfattning, bolaget försöker ”gena i kurvorna”. Det hade enligt vår mening blivit mycket besvärligare för bolaget att påvisa hur ringa påverkan blir av gruvverksamheten, när alla gruvorna är i drift i bl.a. känsliga naturområden och utsläpp i två älvar och stora konsekvenser för rennäringen.

Bolaget har ännu inga av Bergsstaten beviljade bearbetningskoncessioner vare sig för Nunasvaara södra eller de tre övriga gruvorna. Någon detaljplan har heller ännu inte beslutats av Kiruna kommun.

Vi menar att detta grafitprojekt har så allvarlig inverkan på natur och miljö och inte minst klimatet att det inte bör genomföras. Vi ska nu grundligt överväga hur vi går vidare med överklagan eller på annat sätt.

Björn Lundquist
Gruvansvarig i styrelsen

• Se även artikel i DN 2023-04-05 Stark kritik mot grafitgruva i Kiruna: ”En svart dag för naturen”

1 thoughts on “Deldom kring Nunasvaara södra 5 april 2023