Naturskyddsföreningen överklagar dom om grafitgruva i Nunasvaara

Naturskyddsföreningen i Kiruna besökte området den 17 september 2022 och fann att bolagets naturvärdesinventering hade stora brister. Foto Urpo Taskinen.

Den 5 april 2023 kom domen från Mark- och miljödomstolen vid Umeå tingsrätt att prospekteringsbolaget Talga AB får tillstånd att starta en grafitgruva i det område ca 10 km norr om Vittangi som bolaget kallar Nunasvaara södra.
Naturskyddsföreningen i Norrbottens län har anlitat miljöjuristen Gunilla Högberg Björck att föra föreningens talan i målet och överklagar målet till Mark- och miljööverdomstolen. Anstånd begärs till 16 juni 2023 för att kunna inkomma med kompletterande material och för att kunna göra natur- och artinventeringar i området.

Se mer:
Dom 5 april 2023 från Mark- och miljödomstolen vid Umeå tingsrätt
Naturskyddsföreningen i Norrbotten läns kommentar till Mark- och miljödomstolens dom den 6 april 2023
Överklagande av miljöjurist Gunilla Högberg Björck den 25 april 2023
• Tidigare material kring Nunasvaara hittar du HÄR.

1 thoughts on “Naturskyddsföreningen överklagar dom om grafitgruva i Nunasvaara