Region Norrbotten gav årets miljöpris till Natursnokarna i Luleå

Dieke Sörlin och Erik Lidström från Natursnokarna i Luleå.

Källa: Ett pressmeddelande av Region Norrbotten 20 oktober 2021
Hela pressmeddelandet hittar du här.

Årets miljöpris har delats ut av Region Norrbotten för 25:e året i rad. För att de på ett social och roligt sätt hjälper barn och vuxna att komma ut i naturen och upptäcka tillsammans får Naturskyddsföreningens barn- och familjeverksamhet Natursnokarna i Luleå årets pris.

I Natursnokarna kan ett barn och en medföljande vuxen, som inte måste vara föräldern, upptäcka naturen. Det kan röra sig om att titta på insekter, hitta en groda eller grilla pinnbröd över öppen eld. Verksamheten har funnits i sju år i Luleå och riktar sig till barn i åldrarna 3-10 år, på riksnivå har Natursnokarna funnits i hela 30 år. Upptäckandet, eller snokandet, sker ofta i närmiljön.

– Natursnokarnas arbete betyder mycket eftersom det stärker barns naturkänsla och dessutom skapar en anknytning till platsen där de bor. Redan från ung ålder får barnen med sig kunskap och en självsäkerhet kring att vistas i naturen och det bär de med sig hela livet, säger Tomas Vedestig, ordförande för regionala utvecklingsnämnden (SJVP).

Ingen dyr eller komplicerad utrustning krävs utan man kan snoka som man är. Genom att återanvända material från till exempel köket till snokandet får barnen en förståelse för hållbarhet och klimatsmart tänkande.

– Vi vill ge en upptäckarlust till barnen och vill att alla barn ska känna sig hemma i naturen. Det ska kännas lustfyllt att vara där, därför både leker och lär vi oss inom Natursnokarna. Om barnen har roligt i skogen kanske de värnar om naturen när de blir vuxna, säger Dieke Sörlin.