Vad händer med kärnkraften i Finland?

Foto Tiina Prittinen

Lördagen 29 november 2014 åkte ett 40-tal deltagare från Sverige med buss till Pyhäjoki i Finland för att genom en ljusmanifestation tillsammans med vänner från Finland manifestera viljan till att skapa ett samhälle som bygger på 100% förnybar energi och avlämna en protest mot planerna att bygga ett kärnkraftverk på Hanhikiviudden. Bilder från resan, ljusmanifestationen och det efterföljande samkvämet och informationen hittar du här

Informationen som gavs i samband med ljusmanifestationen om den finska processen pekade på att med stor sannolikhet skulle den finska riksdagen komma att godkänna Fennovoimas principbeslut om kärnkraftsbygget. Men ingen deltagare på ljusmanifestationen var beredd att ge upp kampen, en kamp som inte tar slut bara för att okunniga politiker inte förstår åt vilket håll det ekologiskt hållbara samhället ligger.

Från manifestationen åkte några av svenskarna sedan vidare till Helsingfors för att överlämna 20.000 svenska namnunderskrifter till beslutsfattarna i Finland. Pressmeddelandet om det finns här.

I den efterföljande första decemberveckan skulle sedan ett flertal saker komma att hända i Finland; det mest oväntade, men också visande på taktikspelet var att det helägda statliga finska energibolaget Fortum slängde iväg ett pressmeddelande där de säger att de kommer att gå in i Fennovoima med en 15% ägarandel och i utbyte av Rosatom få större del i de 40 vattenkraftverken i nordvästra Ryssland, dvs området från Murmansk till St Petersburg, kallat TGC-1. Föreningen Pro Hanhikivi svarade på detta med ett pressmeddelande – svensk översättning i nedre delen av sidan.

I finska riksdagen debatterades onsdagen den 3 december Fennovoima, både kunnigt och okunnigt.

Nätverket Kärnkraftsfritt Bottenviken hade torsdag 4 december Lena Lagerstam i Studio Ett i P1 i radion. Budskapet var att vi kommer att fortsätta kämpa.

På torsdag kväll använda det finskspråkiga debattprogrammet A-studio i en hel timme till att diskutera Fennovoima. Mot varandra fanns i studion å ena sidan Fennovoimas nye VD Toni Hemminki och näringslivsminister Jan Vapaavuori samt å andra sidan Pro Hanhikivis Hanna Halmeenpää och fd miljöministern i Finland, Ville Niinistö.

Oberoende av hur beslutet kommer att bli eller blev i finska riksdagen dagen före Finlands 97:e självständighetsdag som är den 6 december så kommer kampen att fortsätta enligt samma paroll som när Nätverket Kärnkraftsfritt Bottenviken bildades den 30 oktober 2011 i Kalix, se filmen här nedan. Trots allt, våra finska vänner i Pro Hanhikivi har ideellt engagerat sig sedan 2007 mot kärnkraftverksplanerna och det finns gott om kraft kvar för att uppnå ett samhälle där all energi är 100% förnybar!